Jenteklubber

Artikkelen sto på trykk i =Oslo i 2007.

Klikk Libresse, TL-klubben og Penny-klubben er både trendsettere og talerør for unge jenter. Men innholdet i pakkene er ikke alltid like lett å forstå.

libresseDen mest jentete av alle jenteklubber er Klikk Libresse. I over trevde år har Libresse prøvd å tiltrekke seg jenter mellom 11 og 16 år. Etterhvert fant de på noe lurt. De laget en helt gratis klubb.

Velkomstpakken inneholder «det nyeste Klikk Libresse magasinet, en pompadur og masse prøver på bind.» Pompadur?? Ifølge Caplex er det en dameveske av stoff, formet som en liten pose som kan snøres sammen med en rynkesnor. Navnet skyldes markisen av Pompadour, som brakte en slik veske på moten på 1700-tallet. Det er tvilsomt om Libresse-klubbens medlemmer har hørt om markisen av Pompadour, men fasjonabelt virker det i hvert fall.

Dette er ikke siste gang man støter på innviklede ord i Klikk Libresse. Bindet Libresse Invisible Ultra inneholder nemlig efficapt. Ordet står ikke i leksikon, men selv hevder Libresse at efficapt har en utrolig oppsugingsevne. Faktisk har bindets efficapt-kjerne en uslåelig evne til å spre væske utover hele den superabsorberende overflaten. At overflaten er så superabsorberende, skyldes «SAP-materiale». Som om ikke det var nok, er det bare Libresse-bind som har den nye SecureFit™-teknologien. Denne fantastiske teknologien holder bindet på plass. Det må vel bety at andre bind (eller et VANLIG bind, som det heter i Libresse-reklamen) ramler ut av trusa, sklir ned i sokkene eller lignende.

Med trusa full av teknologi er Libresse Invisible UItra kanskje verdt prisen, selv om enkelte VANLIGE bind koster en tredel så mye. Et annet bind, Libresse Goodnight, kan skremme noen og enhver når det dukker opp i velkomstpakken. Med sine 31,8 centimeter ligner det en boomerang. Men mest skremmende er Libresse truseinnlegg med pustende underside. Teknologi er vel og bra, men hvem vil ha pusting i trusa?


Ubegripelige gutter

klikkmagNær 90 prosent av alle jenter på 16 år har vært medlemmer av Klikk Libresse. Selv om medlemsbladet har både leserbrev og spørrespalte, er websiden full av diskusjoner. Alice skriver: «Snakka med ei venninne idag. Hun fortalte meg at nå tirsdag (tror jeg det var) har hun hatt mensen i 3 uker! Er dette normalt?» Betti svarer betryggende: «Venninna mi har det sånn… hu kan ha mensen i flere uker, til og med måneder i strekk!»

Noen av debattantene går litt surr i dagene. Soffi skriver: «Jeg hadde mensen på søndag, og til i dag (torsdag) har den vært sånn av og til.. En dag lite, en dag masse, og en dag ingenting og sånt.. Vi begynner på skolen onsdag som kommer nå.. tror dere at jeg kommer til å ha mensen da??»

Men de fleste innleggene handler om helt andre ting enn mensen. Gutter er det mest påtrengende temaet. Stine lurer på om «Mons» er interessert i henne, og kommer med denne analysen: «I dag spurte jeg «Mons» i klassen om en venninne av meg hadde sjangs på ham. Han svarte ikke ordentlig, bare «Eh…» og så skiftet han tema. Senere spurte den samme venninna en fyr jeg liker, om jeg hadde sjangs på ham. Da svarte han «Øøø…» Er det gode tegn?»

Nesten samme problem har Anita: «Er det MEG han er interessert i, eller er det VENNINNEN min (venninen min er en sånn veldig peeen person)? For når vi drev og pratet på hvem som kunne komme, spurte han om Gunn kom. Så etter at han hadde spurt om det, sa han «Du skjønner, Jacob (en annen gutt som skal være med) vil jo sikkert ha med hun.» Jeg bare sa «Ok, jammen det er jo koselig». Også sa han at på bussen fra skolen, var det noen som hadde spurt Jacob om det var noe på gang mellom venninnen min (Gunn) og Jacob. Da hadde Jacob sagt «ingen kommentar». Så jeg veit ikke; spurte han om Gunn kunne bli med fordi HAN likte henne, eller spurte han for Jacob sin skyld?»

Svært mange flere enn Stine lurer på om en gutt liker venninna deres eller dem selv. Beate skriver: «Jeg liker en som går i klassen min. la oss kalle han Per. Venninna mi som også går i klassen min liker også Per! Vi kaller henne Liv. Per er ekstremt grei, og han er ikke sånn nakne damer-frelst. Men problemet er at Liv og Per har vært sammen før. Og så sendte Liv melding til Per: «Jeg tror jeg begynner å få følelser for deg igjen.» Og så svarte han: «Jeg har tenkt på det samma.» De to har planlagt å sitte sammen på bussen til Polen! Jeg er skikkelig deppa nå.»


Kroppslige problemer

Noen av jentene i Klikk Libresse er oppgitt over gutters kommunikasjonsevner. Helene skriver: «Jeg forteller typen min på msn om hva jeg har gjort.. At jeg var i byen og sånn.. Og så spør han ikke om hva jeg kjøpte eller noe, han bare sier sånn «Ok :-)» Kunne han ikke liksom sagt noe mer?»

Ikke minst mannlige gymlærere skaper problemer. Lise forteller: «En lærer kom inn i dusjen mens vi var der, holdt hendene foran øynene (selvfølgelig med masse sprekker mellom fingrene) og påsto at han gjorde det for å skjekke om vi dusja.» For å forhindre innsyn, forteller Lise at jentene begynte å dusje med bikini og sokker (!).

Bente synes derimot at det motsatte kjønn er for lite påtrengende: «Jeg har slutta å tenke på det der med at jeg vil finne meg en type ikke sant, fordi når man slutter å tenke skal det visstnok dukke opp noen.. men nå har jeg slutta sånn nesten å tenke på det i 2 dager!!! Men ikke noe har skjedd enda..:/»

Nest etter gutter, er utseende det største temaet blant medlemmene i Klikk Libresse. «Hjelp! Leggene mine er fulle av røde prikker!» skriver Lena. Thea er mer opptatt av andres kropp: «Kjæresten til venninna mi har veldig rare tær… De er lissom eh.. hvordan forklarer man det? De er naturlig blå?» Janne lurer på om det finnes en deodorant for ansiktet siden hun svetter så mye der, mens Silje bare har et bitte lite problem: «Jeg trenger ikke ha pupper som er regnet for å være store en gang. Jeg vil bare ha ørelitegranne større.»


Vanskelige ekstrating

tlklubbHer burde noen henvist stakkars Silje til TL-klubben. Der er nemlig boken Venner, gutter og oppblåsbare BH-er utgitt. TL-klubben startet i 1987 som Tuppen og Lillemor-klubben under Stabenfeldt forlag. Inntil 1990 ga forlaget også ut tegneseriebladene «Tuppen» og «Lillemor». Da de forsvant, ble det litt dumt å hete Tuppen og Lillemor-klubben. Redaktør Else forklarer navnebyttet på websiden: «Bokstavene TL var kule nok, og på grunn av de kjempegode bøkene, ble det naturlig å omdøpe klubben til Topp Lesning.» Jammen flaks at bokstavene var kule!

kladdenTL-klubbens 20 000 medlemmer får 11 pakker i året. I tillegg til bøker, kan pakkene inneholde et megakult armbånd, en kjempelekker parfymespray, tjue sminkebørster eller en grønn hånd til å sette øverst på blyanten. På websiden framgår det at medlemmene ofte har litt problemer med disse ekstratingene. Johanne skriver: «Hei jeg fikk en klokke i en pakke for en stund siden. Men jeg skjønner ikke helt hvordan man får slått den på, jeg har prøvd de fleste knappene.» Pia har et enda verre problem: «Pennen var litt ødelagd då eg fekk den. Det kom vatn ut av den. Og når eg skulle ta av korken, datt glittertingen av!» Til tross for vrange ekstrating, er de fleste jentene enige om at TL-klubben er verdens gøyeste og mest dritkule klubb. Spesielt bøkene er dødsgøye, men forfatterne står det ikke mye om på websiden. Muligens finnes de ikke.


Best på hest

pennyStabenfeldt forlag driver også Pennyklubben, for jenter som liker hester bedre enn gutter. Her utgis bokserier som Stallgjengen og Fullblodsserien, og mystiske titler som Hesten bak peisen. Medlemmene i Pennyklubben har også litt problemer med ting de får i pakkene. Emma skriver: «Hei, det er flere ganger i pakkene jeg får ting jeg ikke vet hva er.» Anne vet godt hva hun har fått, men får det ikke helt til å virke: «Hei.. Humørkjedet mitt skifter ikke farge.. kan du hjelpe??» Og Britt stoler mer på seg selv enn på kalkulatoren hun fikk tilsendt: «Takk for super pakke!! Det eneste dumme er at kalkulatoren regner feil! Den sier at 1+2 x 3 = 9, men det er jo 7!»

Mari synes det burde vært andre slags ekstrating i pakkene, for eksempel en nesevarmer til hesten. I neste pakke må hun imidlertid nøye seg med en krølltang for hår og man. Mange Penny-medlemmer forteller om vanskelige hester. Emilie skriver: «HEIA! Jeg trenger hjelp, yndlingshesten min som jeg er hestepasser for biter hele tiden, hva skal jeg gjøre???»

Pennyklubben er så gavmild at den deler ut en hel hest til et medlem hvert femte år. Da kan det være godt å ha et bind som ikke ramler av, og en kjempelekker parfymespray uten stallukt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar