Råflotte og stappmette cheerleadere

Oftest er det et rødt hus med skråtak. Noen ganger er det brakker i stabler. Jeg ser meg forgjeves rundt etter en byggeplass. Kan det være her? Noen steder kan jeg løfte det tunge håndtaket i porten og gå inn uten at noen reagerer. Andre steder får jeg selskap av godt påkledde damer før jeg får håndtaket til å virke.

De siste månedene har jeg besøkt seks barnehager. Tre som journalist og tre som mamma. Mammaen er utvilsomt mest populær. En av barnehagene slapp henne nesten ikke ut igjen. Jeg ble omvist av sjefstanten (som sikkert har en kjedeligere tittel i virkeligheten). I småbarnsavdelingen var det så stille at jeg fikk lyst til å legge meg inn til rekreasjon. Hvordan fikk de ti ettåringer til å sove samtidig? Å, de tar etter hverandre litt utpå høsten, sa sjefstanten. Hun hadde jobbet der i 38 år.

hellokittyDa jeg fullførte barnehagen midt på åttitallet, var den fri for ettåringer. Mye annet har også forandret seg. Når en jente henger i en ribbevegg i dag, turner hun ikke. Hun er cheerleader med Hello Kitty på kjolen. Gutter med Angry Birds på genseren blir fullstendig overdøvet av staselige jenter som synger «Skjera bagera» med Maud og Kornelia fra MGP Junior. Da jeg gikk i barnehagen het det Grampri, og artistene var voksne og hadde etternavn. Den gang hadde vi stort sett ingenting på klærne våre.

Når barnehagebarn er borte i dag, er det ikke sikkert de ligger hjemme med feber. De kan like gjerne ha tatt seg en langhelg i New York. Selv om jeg besøkte barnehager på Oslos ytterste østkant, hadde barna råflotte vaner. De matet mellomstore biller i Thailand og nøt boblebad på hytta. Til gjengjeld er barnehagen blitt billigere enn da jeg gikk der. Familiepolitikken er endret, men barna er fortsatt litt i tvil om hva politikere driver med. Statsministeren er en mann som fikser hustak, gjetter cheerleaderen.

I 1985 var det lett å se hvem som var barn og hvem som var voksne. Nå går toåringer og svenske barnehageonkler i matchende parkdress. «Man blir voksen når man er 33 år», forklarer en liten gutt. Men noe er akkurat som før. Fastelavn er fortsatt en viktigere høytid i barnehagen enn noe annet sted. Fremdeles er det fjærenes, kvistenes og kreppapirets høytid. Og enda er ingen faste i sikte. Etter fastelavn er det tid for å spise seg stappmett på resten av fastelavnsbollene.

Legg igjen en kommentar

Filed under Min spalte fra =OSLO

Legg igjen en kommentar

