Skolevalgets kvaler

Altfor mange velger både politisk parti og barnas skole uten å gå til kilden.

Hva er det viktigste du kan lese? Jeg holder en knapp på partiprogrammer og læreplaner. Du ville neppe stemt i Melodi Grand Prix uten å ha hørt sangen, selv om artisten gjorde en god figur i media. Og det valget er mindre viktig.

montessoristampMaria Montessori var en italiensk lege som opplevde to verdenskriger. Hun mente at en fredeligere verden må begynne med barna. Hvordan slår det ut i Montessoriskolens læreplan? Jeg leser om en antiheroisk tilnærming i historiefaget. Det betyr at vanlige folk står i fokus, mer enn «helter». Barna skal bli bevisst at alle er med å utvikle historien.

Helhet og sammenhenger er et viktig prinsipp for Montessori. Fag er ikke kun løsrevne bolker med fakta. Planter og dyr har ikke bare sine isolerte egenskaper, men er avhengige av hverandre i et stort nettverk. Et slikt fokus i alle fag styrker ansvarsfølelsen.

Det slår meg at min skole ikke lærte meg gleden ved samfunnsnyttig innsats. Vi lærte ikke om alle som hver dag sørger for at samfunnet fungerer. Berømte menn var viktigere. Vi lærte ikke om grunnene til samfunnets regler. Vi fikk ikke innsikt i hvorfor folk handler som de gjør, så vi for eksempel kunne møtt rusavhengige med empati. Vi lærte heller ikke om tallenes betydning for å forstå den store sammenhengen. Etter hvert forsto få hensikten med mer matte.

Denne måneden sendes tusenvis av seksåringer til den offentlige nærskolen. I boligannonser er en velrenommert nærskole den nye eikeparketten. Å bo i slike skolekretser krever langt bedre økonomi enn å ha barna på en subsidiert privatskole. I hvert fall om du har færre enn femten barn og bor sentralt. Likevel mener noen at private grunnskoler truer sosialdemokratiet. De har neppe lest læreplanene for ikke-kommersielle privatskoler som Montessori.

I kortsiktighetens tid øker kredittkortgjelden og miljøproblemene. Barn skal leve lenge. De er åpne for lange perspektiver hvis de får dem. Montessori vil at barn skal forstå rekkevidden av sine handlinger. De må lære å analysere valgene sine. De skal vite at de kan bidra positivt til en verden som ellers kan virke fjern for dem. Metoden kan være tjeneste i frivillige organisasjoner, i skolens regi.

Jeg tilstår at gutten min ble innmeldt i Foreningen Oslo Montessoriskole Øst før jeg hadde lest læreplanen. Men han er bare fem måneder. Jeg håper på flere alternative skoler innen 2019. Heldigvis er de fleste partier imot privatskoler med eiere som tar utbytte. Staten støtter driften mot visse formelle krav. De som vil forby enhver alternativ skole, kan glemme min stemme i høst. Jeg leser nemlig partiprogrammer også.

Hva jeg stemmer på? Det samme som i 2009, da jeg skrev dette og partiet fikk 0,3% av stemmene. Nå ligger de an til en tidobling. 

3 kommentarer

Filed under Min spalte fra =OSLO

3 responses to “Skolevalgets kvaler

  1. Jeg er ikke noe for en flora av privatskoler der enhver kan få barna indoktrinert i sin favorittideologi eller favorittreligion. I stedet mener jeg at alle bør ha et likt utdanningstilbud med rom for individuelle behov. Er det noe feil ved tilbudet, kan vi demokratisk beslutte å forandre på det. Men i systemet bør det også ligge mer eksperimentelle alternativ som man for eksempel kan velge hvis man ikke passer helt inn i A4-systemet, og erfaringene derfra bør også kunne brukes til å utvikle standardsystemet. Mye slikt er også gjort. Historiefaget fokuserer i dag mye mer på vanlige folk enn da jeg gikk på skolen, for eksempel. Men mye mer kan sikkert også gjøres.

    Lik

    • Den fremragende pedagogen Mosse Jørgensen ønsket å eksperimentere innenfor den offentlige enhetsskolen. Det viste seg vanskelig. For å få til et alternativ som kunne inspirere, måtte hun starte en frittstående skole (Nyskolen, 2004). Store, tungrodde enheter har ikke alltid rom for små, engasjerte mennesker. Selv om de i teorien er demokratisk styrte.

      Jeg jobber selv i et gatemagasin for rusavhengige som aldri ville blitt startet av Oslo kommune, og et «eksperimentelt» forlag som aldri ville oppstått som en fløy av Gyldendal (og som utgir fine, grønne bøker). Jeg tror ikke vi skal være redde for foreldre som tenker selvstendig, men selvsagt må det være krav til kvalitet og etikk som gjør det umulig å starte ekstremistskoler. Jeg vet ikke hvordan loven er for private barnehager, men det virker ikke som om noen står i kø for å starte satanistbarnehage etc.

      Lik

  2. Fred

    Takk! Blir alltid glad av å lese dine blogginnlegg. Dype og meningsfulle bidrag til min forvirrede hjerne. Keep em coming! :)

    Lik

Legg igjen en kommentar

