Ikke finn din vei

Som barnløs skal du helst være unik, men som mamma eller pappa skal du være lik.

gravidapp

Finn din unike nisje, stil og vei, pleide samfunnet å si til meg. Det tok brått slutt da jeg ventet baby. Jeg lastet ned en gravid-app på mobilen og fikk beskjed om hvordan jeg følte meg akkurat nå. Uke 6: Du er grinete og vil ha sjokoladeis. Uke 12: Trøst deg med at tårene snart slipper taket. Uke 26: Halvparten av drømmene dine handler om barn. Appen visste også hva far følte til enhver tid. De fleste uker følte han seg utenfor.

Far søker ikke kunnskap om babyer slik som mor, sier gravid-appen. På mors befaling prøver han å vaske gulv, slik han gjorde i militæret. Aldri får han det til, og alltid lengter han etter å «ta en øl med gutta». Stereotypene bekreftes av en kilo brosjyrer fra helsestasjonen. På ammebilder er mors brystparti større enn babyen, og begge stortrives. «Husk barnesete til bilen» står det over alt, som om jeg også skulle nedkomme med en bil.

At mor fortsatt prøver å finne sin nisje, mens far leser alt om babyer, er hinsides familielektyrens verdensbilde. Et fast innslag i mammablader er pappas selvironiske spalte. Bladets eneste mann skryter av hvor klønete han er med babyen i forhold til mor. Og når ungen blir ett år, varsler lesestoffet trøbbel i parforholdet. Far tenker jo fortsatt mest på øl (og sex), mens mor har glemt at hun og barnet er to forskjellige folk.

Vi trodde vi var nokså normale. En av hvert kjønn, som attpåtil er barnets biologiske utspring, uten andre hjelpemidler enn kalender. Likevel er det vanskelig å kjenne seg igjen i familielektyren. Jeg var verken kvalm eller lunefull i svangerskapet. Jeg synes pumping er mye greiere enn amming. Far har ingen dragning mot øl. Bæresjalet brukes mye flittigere enn barnevogna. Vi har ingen planer om å skaffe bil. Vi ble ikke komplett lykkelige av å føde, heller ikke nedbrutt av pliktene etterpå. Og far skjønner babyspråket best.

Hva med foreldre som virkelig skiller seg ut? Kanskje leser de ikke blader, brosjyrer og apper om babylivet. Verre er det at lesestoffet låser seg til klisjeer om mor, far og barn, som ikke en gang fremmer fungerende parforhold.

Legg igjen en kommentar

Filed under Min spalte fra =OSLO

Legg igjen en kommentar

