Fedrekvote mot sin hensikt

Å søke om foreldrepenger kan fort bli svangerskapets største utfordring.

NAVlogoHele dagen sitter NAV både på chat og Facebook og besvarer spørsmål om foreldrepenger. Årlig får de 550 000 henvendelser bare om dette. Ifølge arbeidsministeren ble over 500 årsverk brukt på å saksbehandle foreldrepengene i 2011. Det er 100 flere enn året før. Reglene er tilpasset par med hver sin faste og fulle stilling.

Jeg er både ansatt og næringsdrivende. Min samboer er ansatt, næringsdrivende, sporadisk lønnet ildsjel og snart student. Våre beste hjerneceller steiler i møte med reglene, og jeg tyr til Facebook:

Jeg: Barnet kommer i vår og far blir heltidsstudent fra høsten. Kan jeg overta hans 12 uker med fedrekvote? Nå jobber han deltid, og han må jobbe noe ved siden av studiene også.

En annen kvinne: Her er barnefar heltidsstudent. Jobber litt deltid, men som frilanser har han ingen fast inntekt eller mulighet for å ta pappaperm.

NAV: Far har rett på foreldrepenger om han har jobbet 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart. Inntekten i de 10 månedene, omregnet til årsinntekt, må være minst 41 061 kr (½ G). Har han ikke opptjent retten, kan du søke om å overta fedrekvoten.

Jeg: Han overskrider ½ G. Kan han ta fedrekvoten etter studiet? Han må jo følge undervisningen og kan ikke være hjemme hele dagen.

NAV: Far kan ikke utsette fedrekvoten på grunn av studie.

Jeg: Da får han kanskje forlenget permisjonstiden ved å jobbe deltid?

NAV: Dersom han arbeider, må han søke om gradering for å kombinere deltidsarbeid med fedrekvoten. Han kan bare gradere i ett arbeidsforhold om gangen.

En annen mann: Hvis man skal holde et foredrag eller ta en spillejobb, må man virkelig søke om gradering for hvert enkelt oppdrag?

NAV: Ja, du må regne ut hvor mye oppdraget vil utgjøre av en 100% stilling og søke om gradering for en bestemt periode.

Jeg: Altså, far blir student, men har lenge hatt forpliktelser verdt over ½ G (en orgelelev, et politisk verv, IT-support, etc). Jeg får ikke hans fedrekvote, men han kan ikke være hjemme til daglig. Han kan heller ikke jobbe gradert for mer enn én arbeidsgiver. Vi taper økonomisk og sosialt på at jeg ikke kan overta hans 12 uker. Han må skuffe flere av sine oppdragsgivere, og babyen får ikke mer tid med far.

NAV: Du har forstått lovverket riktig.

Kjære dere som laget lovene: Kan dere komme og passe babyen vår mens far tar ut fedrekvoten med en kjærlig arm rundt mattebøkene?

***

Dette er bare en av utallige problemstillinger rundt skjemaene NAV 14-05.09 (Søknad om foreldrepenger eller fedrekvote ved fødsel) og NAV  14-16.05 (Utsettelse eller gradert uttak av foreldrepenger). Selv måtte jeg stille et titalls spørsmål på Facebook, selv om jeg hadde både møte og telefonsamtale med NAV. Svarene jeg fikk var til dels motstridende. Hva med å lage et skjema uten utallige tolkningsmuligheter for hvert punkt som skal fylles ut, NAV?

Hva med å lage et skjema uten utallige tolkningsmuligheter for hvert punkt som skal fylles ut, NAV?

12 kommentarer

Filed under Min spalte fra =OSLO

12 responses to “Fedrekvote mot sin hensikt

  1. Koppa Dasao

    «Hva med å lage et skjema uten utallige tolkningsmuligheter for hvert punkt som skal fylles ut, NAV?»

    Hvis de gjør det vil makteliten i regimet miste makten, og siden det vil svekke regimet kan heller ikke regimet gjøre det,

    Lik

  2. NAV er noe skikkelig dritt.

    Jeg har nettopp blitt pappa, og jeg priser meg lykkelig for at jeg har hatt fast jobb de to siste årene. Hvis jeg fortsatt hadde vært privat næringsdrivende hadde jeg hatt et gigantisk problem.

    Men: Jeg gruer meg til å danse ballett med NAV atter en gang, og allerede nå brygger det til storm. Dette til tross for at både meg og damen er fast ansatte i henholdsvis statlig og kommunal virksomhet. Systemet er så tungrodd og komplisert at det virker mot sin hensikt.

    Les gjerne historien min om da jeg skulle søke dagpenger. http://fimreite.wordpress.com/2011/06/12/nav-og-meg-en-surrealistisk-fortelling/

    Lik

    • Lest! Det hjelper heller ikke at reglene for enhver ordning forandres minst annethvert år, med overgangsordninger innimellom. Jeg har lang trening i å formulere meg presist skriftlig, men uansett hvor spesifikke spørsmål jeg stiller NAV svarer de noe generelt og ubrukelig. Noe av det verste er arbeidsforbudet. Det blir umulig å gjøre noe fornuftig mens man mottar NAV-penger. Da vi var i møte sa NAV-damen at det sikkert gikk an å jobbe litt (ulovlig), det var sikkert noen taxisjåfører som hadde tatt seg en tur i pappapermisjonen og det ble neppe sjekket…

      På Facebook er NAV strengere. Altså må man få noen andre til å fakturere sin sporadiske næringsinntekt som er helt umulig å forutsi i en søknad om gradering (men en praktisk arbeidsmåte for barnet når man kan jobbe hjemmefra). I NAVs skjemaverden er det lettere å kombinere en fast stilling med permisjon, men da må man gjerne forlate ungen.

      Lik

      • Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvorfor det skal være så forferdelig vanskelig å lage et enklere system.

        Det må da finnes en mulighet å ivareta frilansere og fast ansatte!

        Lik

      • Reagerer samtidig på at en av de som var med på å innføre dette surret satt i radiodebatter i sommer og forsvarte å være partileder under pappapermisjonen sin (han kunne jo bare «svare litt mail om kveldene, og sånn»…)

        Lik

  3. Veldig viktig innlegg dette her som er høyst aktuelt for mange. Personlig er jeg ikke berørt av dette, men jeg var var tilfeldigvis på et bilverksted i går hvor dette temaet ble tatt opp.
    Det burde være veldig enkelt å kunne fordele permisjonstiden uavhengig av stilling. Far burde kunne ta over en del av permisjonen hvis mor vil ut i jobb og far burde også kunne overføre sin del av kvoten dersom dette er nødvendig. Det er synd at man skal tape både økonomisk og sosialt på dette og det bidrar IKKE til at NAV blir stilt i et bedre lys, snarere tvert i mot.
    Etter at NAV- reformen trådte i kraft har det blitt vanskeligere for Kari og Ola Nordmann å forholde seg til dette. Alt skal skjematiseres, ingen ser deg eller din families behov.
    Papirer skal sendes mellom kontorer, søknader skal godkjennes, det skal finregnes på noe som er umulig å forholde seg til. Jeg synes synd på de som har med NAV å gjøre og dette går heller ikke bare utover foreldrene. Barna mister verdifull tid som burde være en selvfølge at de fikk. Jeg støtter deg fullt ut.

    Lik

  4. Men må permisjonen til far tas sammenhengende?
    Har han ikke lov til å ta noen uker her og noen der? Med det mener jeg at han kan ta noen uker midt i studietiden, så utsette og ta resten når studiene er over ( det blir et mareritt å fylle skjemaet med en uke her og der, men men) Jeg vet at i sverige kan de spare opp alle ukene og fordele de utover en del år, jeg tror det er til barnet er fire eller fem.

    Masse lykke til i jakten på foreldrepengene og permisjonstiden deres!
    Det hørtes ut som et lite flokete nøste det der ;-)

    Lik

    • Far kan ikke utsette fedrekvoten på grunn av studie (bare på grunn av jobb). Han må ta den senest når min permisjon er ferdig. I vårt tilfelle har han få obligatoriske forelesninger, så det går an å være en del hjemme, selv om det ikke er ideelt. For de fleste studenter er det vanskelig å ha «fedrekvote» hjemme mens de studerer, men det må de altså. Svært få har jobbet så lite siste 10 måneder at ukene deres kan overføres til mor. Selv de som har studert en stund har gjerne tjent for mye ved siden av. Dumt at de blir straffet for å holde kontakt med arbeidslivet.

      Lik

      • ann helen

        Vi er i samme situasjon som dere; far er student og jeg i full jobb. Far har «dessverre» vært flink og jobbet ved siden av. Dermed straffes vi ved at far ikke får tatt ut permisjonen, eller får utsatt permisjonen fordi han studerer. Far skal ta en mastergrad og samtidig jobbe som trainee, det kan bli vanskelig å få en traineeplass, om han hele traineetiden må i permisjon.

        Den eneste dette rigide systemet går ut over er babyen, som fortsatt er en baby når han skal i barnehage:(

        Lik

  5. hanne

    Fikk dere løst problemet? Vi er i akkurat samme situasjon :-( Blir litt frustrert her!

    Lik

    • Han har tjent for mye til at vi får overført permisjonen til meg. Så han må ha fedrekvote fra september selv om han er student. NAV er enda ikke ferdig med saksbehandlingen, så jeg tipper første utbetaling kommer altfor sent. Jeg måtte mase en del ganger for å få kompensasjon for næringsinntekt (i tillegg til lønnsinntekt). I sommer skulle jeg ha ferie og stoppe utbetaling fra NAV i en måned, men det gikk to måneder (+mas) før jeg fikk utbetalt noe igjen. De er greie på telefon, men saksbehandlingen er helt på jordet.

      Lik

      • Det er jobben deres. De er Norges svar på dødsstraff. Vennlighet må til for å lure folk til å tro at ting blir gjort. Når samtalen er over gir de blaffen.

        Lik

Legg igjen en kommentar

