Keiserens nye studentlue

I det siste har Aftenposten belyst gapet mellom utdanning og arbeidsliv. Endelig får jeg brukt utdanningen min til noe, tenkte jeg. Jeg kan jo skrive en kronikk om døde menns teorier, og deres irrelevans på enhver arbeidsplass utenfor Blindern.

Stadig flere har erfart både vår egen virkelighet og andre universer. De er ikke astronauter, men studenter. Jeg trodde de var universitetsstudenter, men nå sier professor Jens-Christian Smeby at de også har gått på høyskoler. Der har de fått «kunnskap det kan være vanskelig å se den direkte nytten av i yrkespraksisen».

Kommentatorene i Aftenposten gjentar hans budskap med egne ord:

«Det er alt for mange teoretikere som flyr rundt og vet hva alt heter, men som har store problemer med å bryte abstrakte og akademiske teorier ned i praktisk, anvendelig og funksjonell utøvelse,» skriver Kjell Magne Angelsen.

«…utviklingen i den virkelige verden utenfor utdanningsinstitusjonene løper raskt fra læreanstaltene», skriver Kaare Nilsen, lærer i videregående skole.

For utenforstående kan det høres ut som om øvre Blindern tilbyr ulike fag. Sosiologi, medievitenskap og litteraturvitenskap het noen da jeg gikk der. Prøver du å ta disse fagene, møter du de samme folkene over alt. De er døde menn fra de første EU-landene. De heter Pierre Bourdieu, Roland Barthes, Michel Foucault, Max Horkheimer og Theodor Adorno.

Mens han levde skrev Theodor Adorno bøker med minst ti ord i tittelen, som «Zur Metakritik der Erkenntnistheorie. Studien über Husserl und die phänomenologischen Antinomien».

Iblant virker Blindern litt i tvil om det er mennene eller teoriene deres som er viktigst. Beundringen for døde menn med klossete språk er nesegrus. Her er et utdrag fra min mellomfagseksamen i medievitenskap. Faget kunne like gjerne vært litteraturvitenskap eller kultursosiologi:

«Mens Horkheimer og Adorno mener at de herskende klassenes tanker blir internalisert hos massene gjennom kulturindustrien, mener Barthes at dette skjer gjennom mytens metaspråk. Det er ikke teknisk rasjonalitet som starter den myteskapende prosessen, men et nytt semiologisk system. Dette kaller han metaspråk fordi det forteller om et objektspråk.»

Akkurat ja. I mastergraden tok jeg et emne i litteraturvitenskap ved siden av medievitenskapen. Jammen traff jeg våre venner Adorno og Barthes der også. Her er et utdrag fra forelesningsnotatene mine:

«Barthes ulikhetsbegrep: Tekstenes uendelige mangfold. Ikke en kategori, ikke fiksert. På hvilket grunnlag skal man opprette en primær teksttypologi?»

«Adorno, Føresetnader: Formalismen er den sanne realismen. En slavisk kopi av realismen er egentlig ideologisk. Hvis man følger den empiriske tidsrekkefølgen, er man slave av den teknifiserte produksjonsprosessen for materielle goder. Den subjektive erfaringen skiller seg fra denne tidsrekkefølgen.»

Ja, du har skjønt poenget. Når måtte du sist greie ut om metaspråk, semiologi og formalisme på arbeidsplassen? Når kunne du gi blaffen i den empiriske (les: virkelige) tidsrekkefølgen, og vinke fritt farvel til den teknifiserte produksjonsprosessen? Når ble du bedt om å formulere deg så abstrakt som over hodet mulig, mens du siterte døde menn fra Mellom-Europa og holdt kjeft om dine egne ideer?

Ikke det nei.

Stian Hansen fikk C på eksamen i filmvitenskap (NTNU) ved å bruke tilfeldige, fjonge setninger fra en akademisk ordgenerator. I arbeidslivet ville metoden aldri brakt ham over dørstokken.

Her er kronikken min fra dagens Aftenposten:
Døde menns teorier

Mer som tyder på at keiserens «vevere» har hånd om utdanningssystemet:
#Akademiseringen av næringslivet
#Virker utdanning?
#Bare 10 prosent får med seg stoffet under forelesninger

#Praksissjokk i arbeidslivet
#Advarer mot overutdanning

…og noen utvalgte kommentarer:

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Bloggpost

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s