Fra frykt til fyrlykt

Kongens nyttårstale var et konstruktivt opprør mot mange nordmenns valg: De letteste og minst utviklende løsningene.

Illustrasjon: Ane Charlotte Ohren

«Bli større som menneske!» sa kongen, og siterte forfatteren Tomas Espedal. Det opprinnelige intervjuet med Espedal i A-magasinet var alt annet enn koseprat: «I valget mellom lette og vanskelige løsninger, må jeg velge de vanskeligste. Alltid! Derfor havner jeg andre steder enn der jeg trodde jeg skulle ende opp. Alt blir større. Jeg blir større,» sa Espedal, og fortsatte: «I det øyeblikket livet blir mindre, lukker en seg, og man ser ikke verden som den er. Verden er stor. Og kompleks.»

En som følger kongens og forfatterens råd, er organisasjonspsykolog Paul Moxnes. Da jeg intervjuet ham i Vårt Land, sa han: «Siden jeg var redd for mennesker, ble jeg psykolog, og siden organisasjoner skremmer meg, ble jeg professor i organisasjonspsykologi». Han tilføyde at de aller fleste blir mindre redde ved å gjøre det de frykter. Selv bruker han angsten som en «fyrlykt»: Det han er redd for, gjør han, og det som føles helt trygt og forutsigbart, gjør han ikke.

Det kan høres rart ut, men siden har jeg intervjuet flere som sier det samme. De har ikke utrettet store ting fordi de er fryktløse og vet at de vil lykkes. Tvert imot har de gjort noe av det de frykter mest. Det kan virke fornuftig å velge det tryggeste, men det er alt annet enn fornuftig å velge bort utfordringer. Det kan medføre trygghetsnarkomani og krymping. «Frykten selv er mye mer helsefarlig enn farene vi frykter,» sier professor i samfunnsmedisin Per Fugelli.

Et miljø av trygghetsnarkomane kan lett rekruttere flere, ved å spre irrasjonell frykt for hva som kan skje om du ikke velger det tryggeste. Iblant er det godt utdannede folk som sprer frykten. Det kan være psykiateren som pålegger sine pasienter langvarig bruk av piller mot psykiske lidelser. Fordi det er lettere enn å bruke lidelsene som fyrlykter for vekst. Tall fra reseptregisteret viser at 10,8 prosent av norske kvinner i alderen 45-69 år, går på angstdempende piller, og enda flere av de eldre. Menn tar mindre slike piller, men drikker til gjengjeld mer alkohol.

Mange =Oslo-selgere trosser sin egen angst ved å selge magasinet. De har ikke valgt den letteste måten å skaffe penger på, særlig ikke i kuldegrader. Siden narkotika er forbudt, er de kriminelle enten de stjeler eller ei. Dermed er terskelen lav for vinningskriminalitet og skyhøy for lovlydig arbeid. Men ofte er det de som har lidd mest som blir klokest. Når de møter en åpen dør istedenfor fordommer, griper de muligheten til å ta en utfordring – og bli større. Vi som lager bladet, og som har den enkle jobben i =Oslo, blir stadig inspirert av de 898 som har den vanskelige.

7 kommentarer

Filed under Lagt ut på Lesernes VG, Min spalte fra =OSLO

7 responses to “Fra frykt til fyrlykt

  1. Tarjei

    Veldig fin artikkel, Kari! :-) Du skriver oversiktlig og interessant og du trekker frem personer med stemmer som det er verdt å høre på. Hilsen Tarjei

    Lik

  2. Hei, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG.

    Lik

  3. The Truth Hurts:)

    Kvinner og Sosialister er de værste Trygghetsnarkomanene,på grensen til det irrasjonelle…

    Som Moxnes sa: Et miljø av trygghetsnarkomane kan lett rekruttere flere, ved å spre irrasjonell frykt for hva som kan skje om du ikke velger det tryggeste.

    For ikke å glemme smålige med «under beltet»-kommentarer når de blir motsagt eller er uenige…

    Som små barn,faktisk…

    Lik

  4. Flott innlegg om =Oslo og de stolte selgerne.

    Lik

  5. Mee

    Flott innlegg!

    Lik

  6. Meget godt skrevet med et godt perspektiv på en stort problem….

    Lik

  7. Jeg oppdaget ikke før nå at det var lagt ut på VG, men takk for kommentarer :)

    Lik

Legg igjen en kommentar

