Å hacke sitt eget sinn

KARI: – Vi har nå lest Nicolas Carrs artikkel Surfing our way to stupid. Han bekymrer seg for at internett ødelegger konsentrasjonsevnen. Vi får mye informasjon i små biter. Vi går bort fra en fokusert tenkemåte som han mener var vanlig før. Hva mener du?
JARLE: – Er det virkelig kritisk, konsentrert, reflektert tenkning som har dominert samfunnet de siste 400 årene – før internett? Kanskje blant forfattere og intellektuelle, men det er folk som lager seg en boble.
– Er du enig med Carr i at internett virker negativt på viktige mentale evner?
– Jeg tenker at vi er i startfasen av å forstå hvordan hjernen fungerer. Derfor har vi enda ikke klart å hanskes effektivt med ulike måter å bruke den på. Vi må få et bevisst forhold til hvordan hjernen virker i ulike gir. Da kan vi gire opp og ned, alt ettersom det passer. Det samme gjelder kroppen, vi kan løpe eller gå, til sitt bruk. Vi må både utnytte teknologiens muligheter, og ivareta fokuserte tenkemåter. Jeg er sikker på at Carr hadde stor nytte av forskningsrapporter og søkemotorer på nettet da han skrev boka. Effektiv bruk av internett er helt avgjørende for å kunne skrive en slik bok. Det handler om selvdisiplin. Det kan være så enkelt som å dele opp dagen.
– Har du gjort det?
– Jeg jobber med det, og ser effekten av å bli bevisst hva jeg bruker tiden på. Nå er det så mye informasjon i så mange medier at vi er nødt til å sjonglere. Da må vi lære oss å bruke mangfoldet, og ikke forkaste det. Mange med kontorjobb sjekker e-post hvert femte minutt, og bruker store deler av dagen på det. Det er mye mer effektivt å sjekke et par ganger om dagen. Det har jeg begynt med, og da svarer jeg mye fortere. Sjekker du mailen hvert femte minutt, tenker du lett at du skal svare senere.
– Da TVen kom satt folk og så på alt, bare fordi det var TV. Men det er mange år siden jeg bare har «surfet» på TV. Jeg leser programmet hver søndag, finner ut hva jeg vil se neste uke og stiller det inn på opptak. Slik unngår jeg både surfing og reklame. Med den nye PVR-teknologien er det også blitt lettere å stille inn opptak, så flere ser det de faktisk vil se.
– Jeg trenger ingen påminning om at det har vært et drap i Vestfold og en brann i Troms. Det er synd for dem det gjelder, men hvorfor skal jeg se på Dagsrevyen?
– Mange programmer gir lite positivt, men ingen medier er dumme i seg selv. Det kommer helt an på hvor bevisst man bruker dem.
– Når det gjelder bevissthet, tror jeg vi vil ta betydelige skritt i årene fremover. Vi ser allerede trenden med coaching og selvutvikling.
– Men det fins en oppfatning om at selvutvikling er for nyskilte damer i 50-årene.
– Det er jo ikke sant. Næringslivsfolk bruker tusenvis av kroner i måneden på coaching. Det er menn i førtiårene. De har riktignok et annet fokus; de vil være mest mulig effektive på jobben og tjene mest mulig penger, mens damene i 50-årene vil finne seg selv.
– Helt til mennene i 40-årene har jobbet for mye og møter veggen. Da begynner de med samme type selvutvikling som damene i 50-årene.
– På skolen lærte jeg ingen verdens ting om hvordan jeg kunne bruke hjernen effektivt og disiplinere meg. Produktivitet var et spørsmål om moral; å være pliktoppfyllende. I virkeligheten handler det jo 90 prosent om teknikk! Har du god teknikk, er det ikke vanskelig i det hele tatt å få ting gjort. Min generasjon er den mest ivrige på Facebook, og den eldre generasjonen sier at vi ikke kan konsentrere oss. Men vi har jo ikke lært å konsentrere oss! Vi må finne ut av det selv, og det gjør vi. En av de bedre bøkene med tips og teknikker er Mind Performance Hacks. Her lærer du å hacke ditt eget sinn. Boka kan leses istedenfor tjue andre bøker som tar for seg ett konsept hver.
– Hva lærte du av boka?
– Artige ting som å telle til mange tusen på fingrene ved hjelp av totallsystemet. Det var mye inspirasjon å hente.
– Det var en periode du sto opp veldig tidlig for å drive med matte, hadde det sammenheng med boka?
– Nei, jeg bare følte for det. Jeg har sansen for systemer og mentale modeller av virkeligheten. Det er veldig greit hvis jeg skal ut å reise, og må finne ulike alternativer fort.
– Du er god på togtabeller?
– Ikke på å huske dem, men på å tenke ut ulike reisemuligheter for å finne den mest effektive. Forresten lurer jeg på om Nicolas Carr har sett virkelige datanerder i aksjon. De kan sitte 36 timer i strekk og programmere. Det er en konsentrasjon de færreste boklesere kan oppvise.

Legg igjen en kommentar

Filed under Dialogbua

Legg igjen en kommentar

