En lang og mett helg i Kiev

Flyplassen i Kiev (KPB) var noe ruskete, men alt fungerte bortsett fra passkontrollen. Vi måtte fylle ut et skjema og stå i en kø som sjelden beveget seg. Der møtte vi også en full nordmann som ville bli kjent med oss.

En av de to flislagte doene vi testet hadde lås som fungerte. Minibanken var lett å finne, og ga oss tilbake kortet hvis vi trykket «cancel» etter transaksjonen og utallige tilbud om kredittkort. Det var lett å finne en kiosk med flaskevann, og god skilting på engelsk. Taxisjåførene maste på tysk, men var langt mindre fysisk masete enn i Sør-Europa. Det verste var været mens vi ventet på bussen.

Noe som lignet en norsk rutebuss fra 80-tallet kostet 18 kroner og 91 øre (25 ukrainske hryvnias) og stoppet ved t-banen i byen. Der betalte vi 1 krone og 13 øre for en t-banebillett, som var en plastbrikke til åpning av sperringene. Rulletrappene var mye lengre og raskere enn vi var vant til, og Kiev har også verdens dypeste t-banestasjon – 102 meter under jorda.

St. Michael. Katedral, eller slott om du vil.

Byen hadde 2-3 ganger bredere gater enn Oslo, og bygninger som så svært solide ut. Skulle vi over veien, måtte vi ofte gå gjennom kjøpesentre under jorda. Det var like greit, siden snømåking ikke preget gatebildet. Det var ikke vanskelig å finne dyre butikker med pene selgere. For å finne mer upolerte varer og folk, dro vi til Kievs største innendørs marked, Darynok.

Foto: Tommy Næss

Glovarme radiatorer kjente vi igjen fra Riga. Det er kanskje et russisk fenomen om vinteren. Hotellrommet var i hvert fall varmt nok. Det var også den veldig orange japanske restauranten vi fant, etter å ha prøvd mange som var fulle en fredag kveld. En enorm meny hadde ganske små retter til 20 kroner, og den travle servitrisen sølte to øl på rad over oss med elegant sprut.

Drinker og utenlansk vin var mye dyrere enn lokal øl og vin, og ikke minst brennevin. En kopp moderne kaffevariant kunne koste like mye som en middag, mens 20 cl vodka og lignende var billigere enn flaskevann. Her lønte det seg å mikse drinkene sine selv med den lokale juicen. Det var litt tilfeldig når vi fikk de forskjellige rettene og drikkevarene, kanskje de ikke var vant til at folk skulle ha så mye. Andre gang vi besøkte denne restauranten, spiste jeg tre desserter etter lunch.

Den beste lunchrestauranten var imidlertid Svitlytsia. Her stemte alt, bortsett fra flatskjermen med TV-shop i hjørnet.

Svitlytsia C-2, Andriivs‘kyi uzviz 13B, Kontraktova Ploscha, tel. (+380) 44 425 31 86. On Kyiv‘s famed tourist street, Svitlytsia has a pleasant boat-themed atmosphere with a wooden interior and high ceiling. Its French menu consists of crêpes with various fillings, and fish and meat dishes. The outdoor tables are a good idea on hot days when it can be stuffy inside. QOpen 11:00 – 23:00. €€. PAS

Vi syntes menyen var mer ukrainsk enn fransk. Dumplings ser ut som stor ravioli, men smaker ofte bedre. Borscht er en tradisjonell rødbetsuppe. Pannekaker i mange varianter fant vi de fleste steder. På Svitlystia var en av dem påtent med et lite bål. På den japanske restauranten var de rullet rundt frukt og bær, og så ut som biter av sushi.

Etter å ha spist flere retter hver og drukket store mengder te på Svitlystia, betalte vi 302 kroner for fire personer. Strøket rundt restauranten het Андріївський узвіз og hadde salgsboder med både hjemmelagde og masseproduserte ting. En taubane gikk opp til katedralen St. Michael ikke så langt unna.

Andre kveld spiste vi på den georgiske restauranten Казбек, med nær norske priser og langt over norsk interiør. Michael Jackson-sanger ble fremført firhendig på piano, og en mørkhudet butler i garderoben reiste seg stramt og hilste når vi gikk på do. Noen av oss ble fascinert av dip-sauser som smakte lavendel, såpe og stikkelsbær. Jeg spiste en and som klarte seg godt blant ender vi har testet i Oslo, men må se seg slått av den portugisiske anda på Lisboa á Noite.

Tredje kveld spiste vi på Pervak, som lå mer sentralt og kanskje er den peneste restauranten vi har sett. Maten nådde ikke helt opp, men prisen og rommet vi hadde for oss selv får terningkast 6.