Janteloven 2.0

Den nye Janteloven lyder: Du kan gjerne tro at du er noe, så lenge du ikke er deg selv. Det har Alexander Rybak fått merke.

Illustrasjon: Ane Charlotte Ohren

Noe av det rareste her i verden er at alle vil bli likt, men ofte tyr til alt annet enn seg selv for å bli det. Samtidig liker vi folk som viser fram sin egen sannhet. Det mest leste av 112 innlegg i min blogg, er intervjuet med komiker Jon Schau fra =Oslo i fjor. Han snakker om sin egen død og sin egen Gud – som slett ikke samsvarer med den gjengse oppfatning. En medierådgiver ville i beste fall rådet ham til å snakke om den kristen-sertifiserte guden og døden, men helst om noe mer folkelig. For eksempel sin middels store interesse for fotball.

En annen som sier det han har på hjertet, er Alexander Rybak. Det merket jeg fort da jeg intervjuet ham til januarnummeret vårt. Han var ikke redd for å kalle albumet sitt banalt eller innrømme at han sjelden går rundt og smiler. PR-rådgiver Andreas Hardhaug Olsen likte ikke det han leste. «Har medierådgiverne til Rybak sovnet?» undret han i Nettavisen. Han reagerte særlig på dette sitatet: «Jeg kan ikke reise på tre måneder lange turneer hvis jeg har familie. Da kommer jeg garantert til å være utro».

PR-rådgiveren mener Rybak skader sitt image som «en folkekjær, litt naiv Espen Askeladd». Men han er ikke Espen Askeladd. Han er Alexander Rybak, og er nødvendigvis flinkere til å være Alexander Rybak enn til å være en eventyrfigur fra 1800-tallet. Hadde han vært Espen Askeladd, ville han kappspist med trollet, ikke kappspilt med androgyne artister i Melodi Grand Prix.

Jeg har alltid syntes at folk som er seg selv på TV virker veldig like. Forklaringen fikk jeg i boka «Talerens troverdighet» av Anders Johansen. Det TV-seerne oppdras til å se på som en ærlig og liketil person, er i virkeligheten en rolle. Medierådgivere lærer politikere og andre kjendiser å «spille seg selv». Det holder ikke å være seg selv. Det kan bli altfor sært, dessuten kan det støte noen. Skal du gjøre folk til lags, må du spille den godt etablerte rollen «folkekjær». Det mener i hvert fall rådgiverne.

Rybak ble straffet for å si at han vil endre livsstil før han får familie, så han kan unngå å være utro. Jeg kaller det å ta ansvar, men PR-rådgiveren liker ikke ordet «utro». Antakelig fordi aviser kan ta det ut av sammenhengen og slå det opp, så folk tror Rybak ER utro. For å blidgjøre PR-rådgivere, må man altså holde kjeft om alt som kan tolkes som lite folkekjært når det tas ut av sammenhengen. Helst bør man unngå å snakke sammenhengende, og kun uttale seg i folkekjære overskrifter.

Share

7 kommentarer

Filed under Min spalte fra =OSLO

7 responses to “Janteloven 2.0

  1. aho

    Gratulerer med å ha forstått ca. null av det du og jeg diskuterte her inne.

    Min dom var slettes ikke moralsk. Men når en kjendis gang på gang må ut i mediene og korrigere sine egne utsagn fordi journalistene (ikke du) vrir og vender på dem, mener jeg det kan være fruktbart med noen mediale råd.

    Han var ifølge Facebook-statusen ikke veldig fornøyd med hvordan han ble fremstilt etter utroskapsutsagnene. Fortvilet er vel mest beskrivende. Da er det vel ikke lenger snakk om å tvinge fyren til å være en han ikke vil være, men nærmere det omvendte – altså at man rådgir noen slik at de skal fremstå mest mulig trofast mot hva de selv ønsker?

    Lik

  2. Alexander Rybak kritiserer media for å ta ting ut av sammenhengen. Det er ikke det samme som å angre på det man har sagt (til et annet medium) eller ønske seg en medierådgiver. Hvor blir det av ærligheten hvis han skal ta alle mulige hensyn til hvordan aviser kan vri på det han sier? Som jeg har sagt før, så har Rybak svært lite sorger i forhold til hvordan han blir fremstilt. «Pressen må få lov å utnytte meg», sa han til meg.

    Du legger stor vekt på den ene kommentaren hans på Facebook. Jeg tror ikke han bryr seg så hardt om hvordan aviser uten troverdighet siterer ham. Folk er ikke dumme, og skjønner at kjendiser blir fremstilt som mer ekstreme enn de er for å selge aviser. Det er mye enklere for Rybak å fortelle sannheten på Facebook enn å legge bånd på seg selv i forhold til journalister. Da slipper han å være noe annet enn det han er.

    Lik

  3. aho

    Det hjelper fint lite å komme i etterkant og kritisere media, hvis utgangspunktet er at man nekter å spille på deres premisser. Hadde han fått råd om hva det er media lett tar tak i (sex, utroskap, pengesløs et cetera), hadde hsn kanskje kommet seg mer helskinnet gjennom minefeltet.

    Uttrykt misnøye på Facebook er én ting. En annen ting er at han måtte ut og dementere påstanden om at han hadde spilt bort masse penger (et rykte han selv satt ut), samt en del andre rare uttalelser han åpenbart ikke ser tilbake på med lystig blikk.

    Som forskeren Funkhauser har konkludert med: Media representerer ikke nødvendigvis sannheten. Men så klart, er han ikke interessert i en medierådgiver, eller råd, er da det ingen som skal tvinge ham. Jeg bare påpekte det mange andre så: at uttalelsene hans gjerne leder til mye ikke-positiv oppmerksomhet, og at han selv ikke ser ut til å være tilfreds med utsagnene vris og vendes på.

    Lik

  4. Jeg tror Rybak vet godt hva media lett tar tak i. Det har vi alle sett på forsidene deres i årevis. Blir man kjendis av en viss størrelse, spiller det ingen rolle hva man sier, media har sin egen agenda. Håvard Melnæs’ bok om Se & Hør viser at noen journalister klarer å lage kontroverser av hva som helst. Det skjønte jeg allerede som 9-åring, da jeg begynte å lese om Michael Jackson. Nå har obduksjonsrapporten bevist at han led av hudsykdommen vitiligo, som gir pigmenttap og lysere hud. I medias parallelle virkelighet hadde han bleket huden selv, også lenge etter at han fortalte sannheten til Oprah i 1993.

    Lik

  5. aho

    «Nå har obduksjonsrapporten bevist at han led av hudsykdommen vitiligo, som gir pigmenttap og lysere hud.»

    Eh, siden du er inne på digresjonen: Den hudsykdommen har vært godt kjent siden han snakket om den på Oprah i1993. Han ble aldri helt hvit av den, men sminket seg hvit på resten av kroppen og gjennomførte ansiktsoperasjoner for å få trekkene til en hvit mann.

    Hvis Rybak vet godt hvordan media fungerer, synes jeg det er rart at han stadig må rykke ut mot egne utsagn. Jeg vet at media liker spissformuleringer, men at de har noen agenda for å ta ham, tror jeg ikke noe på.

    Nå kommer du sikkert trekkende med jantelov, konformitet og påstander om hva jeg personlig liker og ikke liker, igjen, men det er kjedelig å gjenta seg selv inn i evigheten. Med dette stempler jeg ut av debatten.

    Lik

  6. Inge Mysen Tolleshaug

    Hei.
    Du burde oppsøke en psykiater for å få en diagnose på hva som feiler deg. Du burde også publisere usannheter og feil, ref.: https://karibua.wordpress.com/2011/01/09/forskningen-som-knuser-myter/
    Alle som har litt forståelse skjønner med en gang at alt du skriver er bare tull. Hele innlegget ditt har blitt KNUST av alle fakta fra andre innlegg. Dessuten prøv å ha bare litt selvinnsikt… Klarer du det så trenger jeg ikke skrive mer her!

    Forresten. Du kan jo flytte til et av de koselige muslimske landene du nevner, f.eks. Indonesia og kose deg der. Iran er også et flott land å leve i for kvinner. Du har full ytringsfrihet der! HA HA HA…

    Våkn opp!

    Lik

  7. Her gir du et fantastisk eksempel på Janteloven, så jeg er glad du skrev kommentaren her og ikke under innlegget du egentlig kommenterer. La oss alle sørge for at folk vi er uenige med får en diagnose, så vi kan le av dem og føle oss bedre… :) Jeg ser fram til ditt bidrag til forskningen, siden du vet bedre enn disse forskningsinstitusjonene jeg nevner.

    Lik

Legg igjen en kommentar

