Diagnose: intelligent

Astrofysiker Eirik Newth har ikke så verst G selv.

«G» sier Eirik Newth, og sporer av fra intervjuet om fremtiden til =Oslos februarnummer. General intelligence factor er det vi vanligvis forstår med intelligens. Psykologen Charles Spearman så at barn som var flinke til noe oftest var flinke til mye annet også. Det krever ikke så mye G å se akkurat det.

Eirik mener at generell intelligens er lettere å merke enn å teste. Han har møtt mange med mye G på sine foredrag over hele landet. En av de smarteste møtte han i et fengsel på Vestlandet. Han kunne umiddelbart se problemer og løse dem i hodet. Han hadde ikke bare masse kunnskap, han skjønte også hvordan den kunne brukes.

Mannen gikk på amfetamin. Eirik har møtt flere smartinger som har mistet kontrollen. Han tror det skyldes systemet One Size Fits All. Fengselsfuglen ble ikke bare behandlet som en gjennomsnittlig skoleelev. Han ble også behandlet slik vi behandler rusavhengige, nemlig likt.

I skolen er intelligens en sykdom. Det vet Bjørn Sørlie, som har jobbet på en institusjon for ungdom med atferdsproblemer.

«I denne gruppen er det en liten undergruppe som jeg opplever som svært begavede,» skriver han. «Det påfallende ved deres atferdsvansker var at de ble ansett for umulige av skolen og andre sosialpedagogiske institusjoner. Ved nærmere undersøkelser viste det seg at deres atferdsvansker egentlig besto i at de gjennomskuet og provoserte motsigelsesfyllte og paradoksale pedagogiske systemer, men ofte formulerte denne gjennomskuelsen ved ekstrapoleringer og paradokser som stort sett ingen klarte å holde tritt med».

Dette minner om den psykiatriske journalen til min venn Jarle.

Barnepsykiatrien, 11 år:

Når var 2. verdenskrig?
– Det kommer an på om du mener for Norge eller hele verden. (Gir nøyaktige årstall for begge alternativer.)

Hvor står solen klokken 12 om dagen?
– Det kommer an på hvor i verden man er.

– Hva betyr ‘revolusjon’?
– Store forandringer, sånn som i Russland i 1914. Det fins også andre
typer revolusjoner; spikermaskinen var en revolusjon for snekkere,
datamaskinen en revolusjon for kontorarbeidere.

Hva betyr ‘smittsom’?
– Ikke bare sykdommer kan være smittsomme, også tendenser i aksjemarkedet kan smitte fra et sted til et annet, for eksempel ved børskrakk.

Ungdomspsykiatrien, 14 år:

Jarle svarer presist på spørsmål og legger til opplysninger som ligger langt over det kunnskapsnivået klassen ellers har om emnet. Han kommer også opp i diskusjoner med lærer når hun ikke er presis nok i det hun formidler.

Jarle sier han ikke har noe til overs for den norske «puggeskolen» og sier lærerne ikke holder mål. Han snakker om at elevene må ha evne til kildekritikk, og at det får de ikke på skolen.

Jarle forteller at han ikke føler det er noen vits i å gjøre enkelte oppgaver de får på skolen. For lite faglige utfordringer har tidligere ført til at han har isolert seg. Jarle er ganske bestemt på hva som er noen vits i å gjøre.

Petter begynte samtalen i dag med å spørre Jarle: Hvordan er formen? Han svarer da konkret: Jeg er sliten og andpusten fordi jeg nettopp har gått opp trappen. Jarle sier han svarer slik for å ha det gøy. Han sier også at det er ment både konkret og ironisk. Videre sier han at folk som kjenner ham forstår dette. Han sier at han heller vil finne seg et annet miljø å være i enn å måtte være for eksempel i en klasse der det ikke er mulig for ham å uttrykke slik konkret og ironisk humor.

For øvrig sier Jarle at han liker å komponere musikkstykker som kan spilles både forlengs og baklengs…

(Journalen var full av skrivefeil fra psykiatriens side, som er rettet i dette utdraget).

Eirik Newths fremtidsblogg
Høy IQ – det forbudte talent
Nødhjelp for pårørende av intelligente barn

Share

Advertisements

2 kommentarer

Filed under Bloggpost

2 responses to “Diagnose: intelligent

  1. Interessant.

    Å utfordre læreren akademisk, f. eks, krever ikke bare intelligens – det krever også selvtillit. Jeg syns jeg har sett flere eksempler av elever som kjeder seg fordi de ikke får nok stimulering – men så lenge de er snille og stille, «gjør det jo ingenting» for de ødelegger ikke for de andre eller for klasseroen. (Noen lærte seg for eksempel hvordan man kan lese tjukke romaner i naturfagstimen uten at noen la merke til det).

    Er man redde for å vedkjenne seg intelligens i barn, mon tro? Er man redde for å miste autoritet eller noe?

    Jeg kjenner en, som i dag er en ung dame på knappe 20, som er meget skarp; hun gjorde alt ekstremt bra til hun begynte på ungdomsskolen. Hun droppet ut av videregående for en ting ble veldig klart for henne; det var ikke utdanningen som fikk verden til å gå rundt; det var rett attitude, nettverk, og utseende som betydde noe om det var innpass i de sosiale sirkler som var viktig – og for henne var det, for da hadde hun i alle fall innpass hos sine jevnaldrende istedenfor å bli isolert fra dem i tillegg til å bli stemplet som «jenta med de plagsomme spørsmålene» av lærere.

    Lik

  2. Takk for god oppsummering av mitt synspunkt her. Ser frem til å lese intervjuet! Og ja, selvsagt skal jeg kjøpe bladet av min faste selger ved Oslo S… :-)

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s