Da jeg ble lempa av flyet i Saudi-Arabia

Ikke jeg da, men =Osloselger Trond, som fortalte meg om sine luftfartserfaringer.

julebok09

Selges på gata i Oslo for 100 kr., halvparten går til selger.

– Jeg har ikke drekki siden 20. januar i fjor. Da ble jeg lempa av flyet i Saudi-Arabia. Jeg var litt full, så jeg fikk ikke bli med til Thailand, sa Trond.

Heldigvis skulle flyet mellomlande uansett. Trond tilbrakte et par dager i Dubai, hvor han så DE kakseboligene og DE rette autostradaene.

Bagen hans fikk en fin tur til Thailand før den kom hjem til Gardermoen. Gjett om Trond var nervøs for at noen hadde smuglet dop i den. Hele historien til Trond og mange andre selgere får du i =Oslos julebok.

anehansi

Her gjelder det å styre ballen gjennom to ringer med luftkanon. Finn ut om Ane eller Hansi vant i =Oslos julebok.

Rikke skriver om en vandring i spøkelsesbyen, som er Oslo 24. desember. Egentlig ville hun legge seg ned midt på Karl Johan, men hun valgte sin vante plass inntil veggen ved Konserthuset.

Olav beskriver en ungdomstid «nesten som disse som bor i bakgårder eller kjellerhull.» Frank var fører på en livbåt under Alexander Kielland-ulykken. Richard smalt inn i et tre med hodet først. Genadijs har et pass hvor det står «alien». David hadde to sponsoravtaler som snowboardkjører. Bodil lager kunst av handlelister og hårlakk.

Ane Dahl Torp tar med venn og =Osloselger Hansi på Teknisk museum. Han underviste henne i rusavhengighet før hun skulle spille i filmen Uro. På museet konkurrerer de blant annet om hvem sin hjerne som kan produsere mest «hvilebølger».

Maria Bonnevie har gitt fra seg et barn på film. =Osloselger Ann Charlott har gitt fra seg to på ordentlig. Vi møtte dem på en café på Plata, hvor Maria ble rystet av det Ann Charlott fortalte. Ikke bare om barndommen, men også om ting hun hadde opplevd senere.

platajul

– Husker du han som ble drept utenfor rettssalen i Mysen? Tidligere satt jeg og så på at han skjøt en venninne av meg i hodet, i min leilighet. Etterpå fikk jeg bare piller. Det var ikke snakk om å prate med meg. Ingen ville ha noe med meg å gjøre, siden jeg var rusavhengig, forteller Ann Charlott.

Gunnar Sønsteby er Norges høyest dekorerte borger, men ble kastet ut fra skolen fordi han manglet disiplin. I boka forteller han blant annet om den gangen to tyskere med gevær og en statspolitimann med pistol satt og ventet på ham.

3xjulebok

Hva har Gunnar Sønsteby, Are Kalvø og Wenche Myhre til felles? Alle har noe å fortelle i =Oslos julebok 2009

Wenche Myhre hadde Norges største fanklubb og bygde sykehus i Gaza. Først 30 år senere tok hun sitt første vinglass. Hun forteller om faren som dyttet henne ned fra scenen, speiderne som åpnet fanpost, fotosession med The Beatles og pressen som la seg rundt Grefsen gymnas.

Boklansering på TV2 og NRK Østlandssendingen.

Min video fra lanseringen av juleboka 23. november, med helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Legg igjen en kommentar

Filed under Bloggpost

Legg igjen en kommentar

