Enkel + sosial teknologi = revolusjon

=Oslo ble medlem av Fagpressen da vi fikk deres ærespris i fjor. Organisasjonen har også sin egen dag, med uvanlig spretne foredragsholdere.

Neida, hun tullet bare litt med at hun leser bokgaver hun får, i motsetning til andre politikere.

Kulturminister Anniken Huitfeldt åpnet Fagpressens dag 19. november. Ifølge journalisten.no ga hun et spark til Giske. Det gjorde hun slett ikke, men noe må man skrive i overskriften sin for at folk skal klikke på den. Vi merket heller ikke at hun kom for sent, men det kan jo skyldes at vi bare hadde klokke på mobilen vår i veska.

Sosiale medier var det store temaet for årets fagpressedag. Med mentometerknapp fortalte vi hvor mye vi syntes vi visste om den slags. 26 prosent hadde høy kunnskap, 53 prosent middels og 21 prosent lav kunnskap.

Medieforsker Arne Krumsvik sa at nettaviser først prøvde å ligne papiraviser. Da filmen var ny, prøvde også Filmavisen å ligne papiraviser. Og da jeg begynte å blogge, prøvde jeg selvfølgelig å få bloggen til å ligne min gamle hjemmeside. Jeg skjønte heller ikke hvorfor min første iPod ikke kunne oppføre seg mer som mitt gamle beist av en mp3-spiller, inntil jeg oppdaget at iPoden var mye enklere å bruke.

Det er det enkle som skaper revolusjon. Få ting er enklere enn å blogge og twitre. Derfor er mange som før bare var forbrukere av media nå blitt produsenter.

Facebook er verdens fjerde største land. Det fins over 200 millioner blogger (175 000 norske). Blant nordmenn i alderen 15-29 år er 93 prosent på Facebook, men den raskest voksende gruppen er kvinner over 55. Hvert åttende par som giftet seg i USA i fjor møttes gjennom sosiale nettmedier.

Løse forbindelser blir kraftfulle når de settes i system, mente foredragsholderen. På sosiale nettmedier kommuniserer vi med folk vi aldri ville snakket med ellers. Før klagde vi til mamma eller naboen når vi var misfornøyde med noe. Nå klager vi på Facebook. Liker vi ikke sandwichen på Josefine vertshus (som for øvrig er et knallkoselig sted) legger vi ut et bilde av den. Christer Torjussen valgte Underskog da han la ut dette bildet av en fryktelig sandwich han fikk servert i september.

To loffskiver med skinke og ostelokk med saltstenger (!!!) til pynt og kjip majones dandert i en paprikaring. Sånn passe strålevarm i kantene og lunken inni. Under lokket ligger en spennende skive ananas med en dvask, hermetisert asparges på tvers. Havariet (er det en båt det skal se ut som?) kostet 120 spenn. (Christer)

Hittil har Christer fått 2418 kommentarer på innlegget, fra folk som spiller videre på sandwichens håpløshet med sine egne ord, bilder og video. Fans har laget en egen blogg til sandwichens ære, Smug-TV har laget innslag og Dagbladet Fredag har vist interesse.

Kronprins Harald med lille Hawkon (t.v.) og Hawk Sandwich møter Salvador Dalí (t.h.). To av utallige kommentarer til Christer Torjussens kulinariske opplevelse.

Foredragsholder Krumsvik nevnte ikke sandwichen, men han var en tidlig bruker av det lukkede nettsamfunnet Underskog. Som småbarnsfar syntes han Underskog var ”et perfekt alternativ til å ha et liv”. Når han ikke kunne delta på kulturarrangementer, kunne han lese andres diskusjoner om dem i nettsamfunnet.

De som laget Underskog brukte det dels som en lekeplass for å se hvordan sosiale medier kan anvendes. Senere laget de Origo, et kommersielt nettsamfunn som raskt fikk tilbud om samarbeid med A-pressen. Her kan brukerne opprette lokalsoner for sine interessefelt, mens lokalavisene finner mye godt stoff knyttet til sin region. Her kan du lese mer om prosessen fra Underskog til Origo.

Etter Krumsviks foredrag var det tid for å bruke stemmeretten igjen. Vi trykte på knappen, og sekunder senere kom søylene opp på storskjermen. 61 prosent av oss bruker sosiale medier både privat og på jobb. 22 prosent bruker dem kun privat, 4 prosent kun på jobb, og 13 prosent bruker dem ikke i det hele tatt. Det til tross for en temmelig høy snittalder blant Fagpressens utsendte medlemmer denne dagen.

Her er videoen Arne Krumsvik viste oss for å illustrere sosiale mediers utrolige utvikling.

Jeg blogger mer om Fagpressens dag: Slik tenker VG Nett

Facebook-news: Av-venning er årets ord (VG)

Share

Reklamer

1 kommentar

Filed under Bloggpost

One response to “Enkel + sosial teknologi = revolusjon

  1. Anders

    Anniken Huitfeldt er mye i media om dagen http://www.nettnytt.no/siste-nytt-om/anniken-huitfeldt

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s