Harry Potter og engleprinsessen

Én ting er teologer og skeptikere skjønt enige om: Folk skal ikke tro på sine egne, magiske krefter.

Omtrent som Bibelen, handler Harry Potter om en ung mann som gjør uforklarlige ting. Jesus gikk på vannet. Harry Potter gjør seg selv usynlig. Både Jesus og Harry er gode gutter med magiske evner. De beskytter de svake, er modige og klarsynte.

Flere kristne ledere har advart mot Harry Potter. De har anklaget serien for å gi barn dårlige forbilder og reklamere for trolldom. «Mange kristne vil intuitivt oppfatte litteratur av «Harry Potter»-typen som en slags konsesjon til «ekte» trolldom,» sier redaktør i den kristne avisa Norge i Dag, Finn-Jarle Sæle, til Dagbladet.

Er det umoralsk å fortelle om det åndelige når den gode part ikke er representert ved Gud og Jesus? Bør tolvåringen på kosteskaft slutte å formidle at kjærlighet, kunnskap og magiske krefter kan overvinne den største ondskap? Kanskje ville Harry vært en bedre kristen hvis han unnlot å ta saken i egne hender når ondskapen truer. Hvis han ga kosteskaftet sitt til Jesus.

Da prinsesse Märtha sa at hun snakket med engler, fikk hun kjeft både av teologer og skeptikere. «Vi tror også at engler finnes, men vi har ingen rett til å kontakte dem,» sa TV-pastor Jan Hanvold til VG. Espen Ottosen i Norsk Luthersk Misjonssamband ba Märtha melde seg ut av statskirken. Lydhøre og sosiale engler tilhører åpenbart ikke kristendommen.

Den skeptiske religionsviteren Asbjørn Dyrendal sammenlignet Märtha med trollmannen Humlesnurr i Harry Potter. «Det er alltid litt trist når folk velger å mene og innbille seg så mye rart,» sa han til VG. Som redaktør i foreningen Skepsis beklaget han at «det alternative miljøet okkuperer stadig mer av det kulturelle og generelle sentrum.»

Både teologer og skeptikere frykter at det de kaller new age eller nyreligiøsitet skal bli enda mer populært. Siden alt som er nytt er farlig, er new age en passe avskrekkende betegnelse på folks omgang med det magiske. I virkeligheten er mystiske krefter og opplevelser rapportert så lenge folk har kunnet rapportere. Det er slett ikke noe nytt.

Sosiologen Max Weber har påpekt at reformasjonen startet en avfortrylling av verden. Martin Luther mislikte katolsk magi, som tilbedelse av «magiske» helgenbilder, og heksebrenning fikk en oppsving. Den asketiske protestantismen skapte en rasjonalitet som forkastet det som ikke hadde umiddelbar, praktisk nytte. Norske skeptikere hjelper gjerne til. Men de har mislyktes med å fjerne folks interesse for alt som ikke kan forklares med vitenskapens nåværende metoder og kriterier.

Harry Potter-bøkene ville neppe slått an hvis de handlet om en universitetsutdannet byråkrat som gjøv løs på problemer ved å opprette stadig nye regneark i Excel.

(Fra =Oslo 2008)

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Min spalte fra =OSLO

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s