Byttekultur

En urban kulturguide for venners venner huser Norges morsomste markedsplass på nett.

kk1009

Illustrasjon: Ane Charlotte Ohren

Mangler du økonomisk kapital, kan mye veies opp med kulturell kapital. Det skjønte sosiologer allerede i forrige årtusen, og få steder er det tydeligere enn på nettsamfunnet Underskog.

Det typiske skogsmedlem er en blakk og lystig noen-og-30-åring med et tårn av upraktisk kunnskap og rare interesser. I forumet «Fred, frihet og alt gratis» kan du bytte en sofa mot en pakke te, eller bli ny eier av andres prevensjonsmidler. Et innlegg lyder:

«Min far dro til Amerika og etterlot meg med en haug hermetikk, blant annet 17 bokser med Stabburet leverpostei. Jeg er ikke så glad i leverpostei, men det er kanskje noen av dere i skogen? Byttes gjerne mot eventuelt pålegg dere måtte ha for mye av. (Min bovenninne er veldig glad i makrell i tomat!)»

Utviklerne av Underskog skriver i boken Delte meninger – Om nettets sosiale side: «Det handler om å utvikle en kultur, en sosial prosess og verktøyet som understøtter den.» Hittil er over 20 000 invitert til Underskog, uten å forringe vennskapskulturen.

Trenger du en gammel telefonkiosk for å lage dusjkabinett? På Underskog svarer likesinnede: «Jeg har tenkt tanken selv i noen tiår, men nå er de fredet. Tror du må rappe en i ly av mørket og håpe riksantikvaren aldri kommer hjem til deg for å dusje.»

Lamper byttes mot borring i mur. Håndtam sebrafink og værbitt prekestol gis bort ved henting. En kunstner søker en desiliter døde fluer. En nerd strever med feminin presang: «Bytter 2,4 GHz trådløs router mot en julegave til mamma.»

Selv fikk jeg en dataskjerm levert til kontoret på dagen. Det kostet ingenting annet enn skogsmentalitet. Felles for alle som avser noe på Underskog, er brutal ærlighet: «Gir bort den mest ræva boka jeg noen gang har lest. Du får lyst til å ta livet av hovedpersonen selv når hun ikke dauer på annet vis.»

På Underskog er det umulig å miste troen på mennesker, og naturen kan smile. «Da jeg kom inn døra sto det en pall med masse fint papir, A4 og A3, alle typer og tykkelser. Med lapp KASTES på. Så jeg spurte pent og fikk alt sammen. Hvem vil ha papir?» spør jenta som gikk forbi et nedlagt trykkeri. Og stadig ber folk om skyss hvis noen likevel skal kjøre.

I skogens valglokale ble Miljøpartiet de Grønne større enn Høyre, Frp, Krf og Sp tilsammen, og SV slo Venstre på målstreken. Det har også hendt at noen vil bytte en halvliter sprit i grønnsaksjuice.

(Fra =Oslo 2009)

Les mer om Underskog…

Share

7 kommentarer

Filed under Min spalte fra =OSLO

7 responses to “Byttekultur

  1. MH

    Jeg er selv medlem på underskog, men herremin, nå ble jeg så rørt at jeg nesten begynte å grine av å lese dette. Jeg har tatt dette for gitt en stund, og har tydeligvis sluttet å se skogen for bare trær. Takk for at du gjorde meg oppmerksom, igjen, på hvor fantastiske mennesker kan være, og er, hvis de bare får muligheten og noen ror noen tak først!

    Lik

  2. Mats

    Finfint. Noen teorier om kausalitetsretning hva angår det siste avsnittet?

    Lik

  3. Veldig godt skrevet. Vi ler høyt her i sofaen og ser rundt på tingene vi byttet til oss i skogen. Her har det gått møbler og gitarer ut av døren. Andre ganger har jeg hentet lamper og lånt mixere mot en vin.

    Heia skogen!

    Lik

  4. Malin

    Flott er det! Og flott er det skrevet. God lesning om det vakre byttesamfunnet som blomstrer i skogen. Vi har selv vært lykkelig byttere av både vaskemaskiner og datamaskiner. Nå for tiden lar vi babyklær gå fra baby til baby. Jeg er ikke flinkest til å være grønnest, men akkurat det å være med på slike ordninger gjør meg litt mer tilfreds med meg selv og verden.

    Lik

  5. Fin tekst, og veldig positivt at du setter søkelys på denne flotte, sosiale, og økologiske samhandlingen. Håper også de som ikke er i skogen lar seg inspirere!

    Men en rettelse: Boka du nevner heter Delte meninger, med undertittel Om nettets sosiale side. Om du vil kan du linke til teksten skrevet av Even, Simen, og Alex (boka inneholder mange tekster, av mange folk), som ligger her: Samfunn i kode: EDB for å ha det bra.

    Lik

  6. karibu1

    Jeg har rettet opp boktittelen nå. :) Her er flere highlights fra Fred, frihet & alt gratis:

    Etter at Julie fant det for godt å stappe dusjforhenget inn i vaskemaskinen har vi nå en vaskemaskinpumpe full av dusjforheng-hengere og ingen rene sokker. HAR DU EN EKSTRA VASKEMASKIN?
    SVAR: Du har ikke mer lyst til å bytte bort Julie, slik at du unngår en slik situasjon igjen?

    Bytter tre liter vodka mot VHS-spiller.

    Har du et OK bord du gjerne vil bli kvitt? Kan byttes i vin eller utstoppet alligator.

    Mobil: Hvis den er stygg betaler jeg en flaske vin. Hvis den er digg betaler jeg opptil 300 kroner samt en forseglet DVD der Kjersti Bergesen lager 24 retter med mesterkokken Trond Moi.

    Har du noe fint du kunne tenke deg å bytte mot en plastikk-blokkfløyte og tre pene kinesiske pensler med forskjellig tykkelse?

    Jeg har cirka 20 kilo med små steiner. Hentes ved Hausmania.

    Radiator gis bort på Torhov fordi den høres ut som en vannkoker. (Og vil du koke vann i en ku, kan du hente designvannkokeren hos Vilde på Frogner).

    De siste dagers mange nestenulykker på Nesoddbåten har kanskje bidratt til masseflukt, hva vet vel jeg, så om noen trenger banankasser har jeg en del.

    Jeg flytter, mat og solid kryddersamling gis bort. Noe av dette er åpnet, f.eks. melet, men nesten ingenting brukt.

    Etter å ha knust blenderen min og mista telefonen i vannet, ønsker jeg meg en mobiltelefon og en stavmixer.

    Laget litt mye mat i dag, og kom akkurat på at eg ikke har tid til å spise det i løpet av helga heller. Så, om du bor på Bjølsen eller i Oslo og har lyst å dra hit å få gratis mat, så versågod.

    Min inngiftede bestemor har en vaskemaskin som kan bli din.

    40-50 meter med løvhekk gis vekk.

    Har vill jobbing på gang neste uke med innspurten av et fintfint blad. Hver dag kaster jeg bort tid med de korte beina mine når jeg går dit som kunne vært brukt til jobbs. Har noen en ekstra sykkel til låns fram til neste torsdag?

    Jeg trenger sårt et indianerkostyme til et platecover av bandet Firetop Mountain.

    Min nyopererte samboer vil gjerne låne en rullestol så han kan delta i homoparaden.

    Vi skal grille, og så har naboen stukket av med gassflaska. Noen som har en vi kan låne en dag?

    Noen som har en maclader (sånn gammel. g4) som tobias kan låne med seg til Karlsøyfestivalen? Django stakk av med hans.

    Min kjæreste mistet laderen til min macbook i hundevannskålen. Han var i morfinrus etter en operasjon.

    Fikk lyst til å haike til Frankrike i morgen ettermiddag. Er det noen som har en franskparlør?

    Jeg får snart besøk av et kanadisk pønkband, men har innsett at jeg ikke har nok sengeplasser. Er det noen i nabolaget som har noen gamle skumgummimadrasser de ikke trenger?

    Noen som har et askebeger som ser ut som et dødningehode og vil donere det bort til lavbudsjett science-fiction musical?

    Jeg har overbooka meg selv, så om noen er i Stockholm og vil til Oslo i morgen fredag 3. april, kan de gå på Swebus Express kl.22.30 og gi en lapp med det hemmelige passordet 9FFCUGH-0 til sjåføren.

    Lik

Legg igjen en kommentar

