Hva er en nordmann?

Artikkelen sto på trykk i =Oslo i 2006.

Sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen glemmer fort at han er på ferie når han blir spurt om det finnes en moderne, norsk identitet.

hyllandFør Lillehammer-OL ble reklamesnutter fra Norge vist over hele verden. Her var det spisse fjell, snødekte vidder, barskog, rev, reinsdyr og ensomme skiløpere i vadmelsklær fra 1850-tallet. ”Man ville tydeligvis holde det hemmelig at de fleste nordmenn lever omtrent som andre europeere,” uttalte Thomas Hylland Eriksen. Hva kjennetegner en moderne, norsk identitet? Finnes den i det hele tatt? På telefon fra Sørlandet prøver antropologen å svare:

– Skal vi være ærlige, så bor vi ikke lenger på landet. 75% av oss bor i urbane strøk, noe som er over gjennomsnittet i OECD. Vi ser de samme amerikanske TV-seriene som andre, og kler oss i de samme italienske skoene og barneproduserte klærne fra Kina og Bangladesh. Vi følger fotball-VM og drikker øl og spiser potetgull. I en tid som vår, med stor kulturell likhet over hele verden, blir vi besatt av å være spesielle. Du kan kalle det en post-moderne nasjonalisme.

Når alt blir likere og likere, oppstår et behov for å markere at man er forskjellig. I Danmark har det rast en debatt om danskhet, og i Storbritannia har man oppdaget at ingen vet hva det vil si å være engelsk. Bare skotter og irer vet hvem de er, mens engelsk er blitt en tom kategori som man prøver å fylle med noe. I Norge er vi spesielt opptatt av å markere at vi ikke er som alle andre, mener Hylland Eriksen.

– Før vi fikk denne postmoderne nasjonale identiteten gjennom globaliseringen, hadde vi en sterk moderne nasjonal identitet. I den unge nasjonsstaten Norge var det viktig å produsere kulturell likhet. Men symbolene som ble valgt, var ofte importert. Rosemalingen og hardingfela er nokså nye importvarer som gjennom tilpasning er fornorsket. Selv ikke grantreet er norsk, det er en innvandrer fra middelalderen.

På 1970-tallet nådde salget av bunader et historisk bunnivå i Norge. I perioden mellom modernismen og post-modernismen, var folk mer opptatt av klasse enn av nasjon. Fra 1980-tallet har trenden snudd, og nasjonaldrakter selges som aldri før. Samtidig fortsetter vi å importere og fornorske utenlandske kulturuttrykk.

– Her på Sørlandet er folk fornøyde med å ha country som nasjonalmusikk, så lenge den kan brukes som uttrykk for deres egne følelser, og ikke oppleves som noe de blir pådyttet med tvang utenfra.

Den profilerte antropologen får stadig hatbrev for sin positive holdning til innvandring. I diskusjonsfora på internett kalles han og hans meningsfeller naive og virkelighetsfjerne akademikere. Selv vil han heller være naiv enn kynisk.

– Uten en type humanisme i bunnen, blir det meningsløst å gjøre noe som helst. Du blir handlingslammet. Jeg pleier å spørre kritikerne mine: Hvis situasjonen er så håpløs som du hevder, hva skal vi gjøre med problemet? De har aldri noe svar.

Hylland Eriksen påpeker at vi alle har mange identiteter. Hvilken som er viktigst, avhenger av samspillet med omgivelsene.

– Hvis omgivelsene bare gir deg lov til å være muslim, vil det bli ditt selvbilde. Et godt eksempel er Nazneen Kahn-Østrem, som jobber ved Høyskolen i Oslo. Før var hun ganske likegyldig til religion, og mer opptatt av punk-musikken hun anmeldte i Aftenposten. Etter 11. september ble det skapt noen veldig urimelige fiendebilder av muslimer. Dette ga Nazneen og mange andre en sterkere identitet som muslimer. De måtte forsvare denne delen av seg selv.

Hylland Eriksen synes det er uheldig for alle parter at det blir så mye snakk om religion. Vi burde snakke om ting som kan skape fellesskap – arbeidsmarked, utdannelse – og ikke på død og liv om det vi vet skaper konflikt. Dessuten reagerer han på at vi gir islam skylden for terrorisme, mens ingen snakker om kristen terrorisme i Nord-Irland som om det var noe alle kristne måtte forholde seg til og ta avstand fra.

– Er vi redde for innvandring fordi vi har en svak norsk identitet?

– Jeg tror ikke tyskernes problem i 1930-årene var at den tyske identiteten var for svak. De var snarere for lite interessert i hva andre hadde å by på. De var lukket, selvtilfredse og overbevist om at de var bedre enn andre. I Norge tror vi også at vi er best, samtidig som vi har et ekstremt mindreverdighetskompleks fordi vi ikke har bidratt særlig til verdenshistorien. Når det gjelder å være åpen for folk som er annerledes, tror jeg den personlige identiteten er viktigst. Du må kjenne deg selv, og være trygg på deg selv. Det er ikke det samme som en sterk nasjonal identitet. Du kan godt kjenne deg selv uten et spesielt forhold til en nasjon.

Antropologen mener det finnes viktigere identiteter her i verden enn nasjonaliteter. For øyeblikket skriver han på en bok om behovet for å tenke transnasjonalt. Verden er filtret sammen på mange flere måter enn for bare tredve år siden.

– En eller annen gang vil Norge slutte å eksistere som nasjon. Man ingenting tyder på det foreløpig. For eksempel har de fleste av oss tilgang til internasjonale TV-kanaler, men vi ser nesten bare på de norske.

– Noen frykter at nordmenn snart blir i mindretall i Norge, spesielt i forhold til muslimer?

– Da vil jeg gjerne spørre: Hva mener de med nordmenn? 365 000 mennesker i Norge regnes som innvandrere. Mindre enn en tredel er muslimer. Jeg synes det er alt for liten interesse for andre enn muslimer, og for det faktum at muslimer er mye annet i tillegg. Hvis de bare får lov å være muslimer, vil det selvsagt bli viktigst for dem. Kan vi se de andre identitetene, blir det lettere også for dem selv å identifisere seg med noe annet.

Hylland Eriksen mener vi kan lage nye nordmenn både av ting og mennesker, men det krever kulturell selvtillit – en tro på at vi er i stand til å gjøre det. Vi må også utvide forestillingene om hva det vil si å være norsk.

– Norsk historie handler ikke om det som vokser ut av jordsmonnet her, men om utveksling med andre. Leser du trebindsverket Norsk Innvandringshistorie, vil du se hvor viktig innvandring har vært for vår utvikling.

Advertisements

1 kommentar

Filed under Temaartikkel

One response to “Hva er en nordmann?

  1. Tilbaketråkk: Svensker, dansker og nordmenn? - Fyret.nu | Fyret.nu

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s