Den redselsfulle talen

Artikkelen sto på trykk i Vårt Land i 2003.

Sommeren er bryllupssesong, men ikke alle gleder seg til å gå i selskap. Er du blant dem som frykter å holde tale, kan du få råd fra verdens reddeste angstspesialist.

VLtaleØynene rundt bordet er dobbelt så store som for et øyeblikk siden. Det er din tur til å utsette deg for en strålende anledning til å dumme deg ut, og ingen vil risikere å gå glipp av det. Professor Paul Moxnes ved Handelshøyskolen BI kaller det en mulighet for å seire. Han har gjort det til en sport å bli flinkest i det han er mest redd for, deriblant å snakke i forsamlinger.

– Den gangen jeg var aller reddest, var første gang jeg ble bedt om å foredra for andre enn studenter. Det var en konferanse hvor president Clintons rådgiver, den svenske arbeidsministeren og jeg skulle snakke. Da jeg kom på talerstolen skjedde noe som forundrer meg den dag i dag. Plutselig følte jeg meg helt trygg, forteller professoren.

Han har utgitt flere bøker, blant annet «Positiv angst», et fenomen han selv er et levende eksempel på. Siden han var redd for mennesker, ble han psykolog, og fordi organisasjoner skremmer ham, ble han like godt professor i organisasjonspsykologi. Professoren tror han har funnet en forklaring på det som skjedde med ham på talerstolen.

– Angst er ikke noen kjemiske dråper, men en fortolkning av kjemien i kroppen. Det du før en tale fortolker som angst, kan under talen tolkes som trygghet, aggresjon eller glede. Det er hvordan du fortolker som avgjør hvilke følelser du har.

– Men det er vanskelig å styre denne tolkningen bevisst?

– Ja. Det du kan styre, er at du lar være å stikke av. Det er først når jeg lurer meg unna situasjonen at jeg blir et offer for angsten. Når du har klinket på glasset og reiser deg for å holde en tale, snur angsten til trygghet. Hos noen få mennesker skjer ikke dette. Det er først da angst blir sykdom.

Selv bruker Moxnes angsten som en fyrlykt. Der det er angst, dit går han, og der det er trygt holder han seg unna. Hvis du aldri gjør noe du er redd for, tar du bort muligheten for en seier, mener han, og påpeker at alle heltemyter handler om å overvinne angst.

– Har du møtt mange som er blitt veldig flinke til ting de var livredde for?

– Yes! Jeg tror faktisk de blir de flinkeste. CNNs Larry King var så nervøs første gang han var på lufta at han ikke fikk fram et ord. Da kommer produsenten av programmet styrtende og roper «Dette er et snakkeprogram, du må snakke!» Da snakket han. Til og med den beste har panisk angst. Kanskje nettopp den beste. De største skuespillerne spyr før de skal inn på scenen. Når jeg skal ansette nye forelesere på BI spør jeg alltid «Er du redd?» Da vil jeg at de skal svare ja. Det betyr at de har ambisjoner.

– Det går kanskje en grense hvor redselen blir så sterk at den blir negativ?

– Der strides de lærde. Idrettspsykologer sier at jo mer angst, jo bedre. En kjent angstforsker hadde holdt et foredrag hundre ganger og vært like redd hver gang. Så bestemte han seg for at han ikke gadd å være redd lenger, og kjedeligere foredrag hadde han aldri holdt.

Moxnes mener de beste talene er de som er godt forberedt, men det utelukker ikke improvisasjon.

– Du kan ha lappen i lomma. Det beste er å vite hva du skal si, og improvisere innimellom strukturen du har lagt opp. Ikke ta Valium før du skal holde en tale for bruden. Selv om du kanskje opplever talen bedre selv, garanterer jeg at tilhørerne ikke gjør det. Angst er liv. Det er noe dødt ved ikke å være redd.

4. februar 1967 var dagen da Ola Ødegaard, leder i Landsforeningen Rettferd for Taperne, ble voksen. Da talte han til en forsamling for første gang. Det var 1500 personer tilstede, og journalist Arne Skouen var den eneste som kjente til Ødegaards dystre hemmelighet fra før. Den historiske talen om grov omsorgssvikt ble holdt i studentersamfunnet i Oslo, og er beskrevet i boka Ingen barndom av Arvid Møller.

– Jeg holdt meg på bakrommet helt til Skouen sa at han skulle kalle inn sitt vitne. Jeg svetta og var fryktelig klam. Det var ikke enkelt å stille seg opp der. Jeg stoppet nok litt opp, sier Ødegaard.

– Er det blitt lettere å snakke i forsamlinger etter hvert?

– De siste tjue åra har jeg følt meg mye tryggere, så lenge jeg kan det jeg skal snakke om. Da kan jeg være meg selv. Den gang jeg var Fylkesformann i Nasjonalforeningen for Folkehelsen var det mye snakk om hjertemaskiner, og firmaet som lagde dem het Lærdal Foundation. Jeg husker hvor redd jeg var for å si Foundation, så jeg nøyde meg med å si Lærdal. Jeg kan jo ikke noe fremmedspråk.

– Holder du taler i selskaper også?

– Jeg synes det er mye lettere å snakke på radio enn i selskaper, men lørdag skal jeg og kona feire sølvbryllup. Da må jeg vel snakke til brura.

Da Ingebrigt Steen Jensen holdt foredrag for 14000 personer i Oslo Konserthus i forfjor, fikk han mer applaus enn hovedtaleren Bill Clinton.

– Å fy, så nervøs jeg har vært! sier kommunikasjonsguruen fra Dinamo reklamebyrå når Vårt Land slipper gjennom på telefonen.

– Første gang jeg skulle på TV måtte vi gjøre opptaket gang på gang. Jeg fikk ikke fram et ord. Nå er jeg ikke så nervøs at jeg ikke sover om natta lenger, men fremdeles kribler det i magen. Det er en mer positiv nervøsitet. Adrenalinet pumper og jeg kjenner når jeg er ferdig med å holde et foredrag at jeg har brukt mye energi. Steen Jensen gleder seg over at skolen legger mer vekt på muntlige fremføringer enn før.

– Nå står ungdommene på scenen som om de aldri hadde gjort annet. Det var annerledes i min tid. Selv om moren min var opptatt av at barna skulle spille skuespill og fremføre sanger og dikt, falt det meg aldri naturlig. Jeg måtte øve meg på nytt da jeg ble voksen.

– Har du noen triks for å holde en god tale?

– Du skal mene det du sier og kunne det godt. Og så bør du ha en grunnidé med talen. Du kommer veldig langt hvis du klarer å formidle at dette mener jeg helt alvorlig, dette er noe jeg brenner for.

Legg igjen en kommentar

Filed under Temaartikkel

Legg igjen en kommentar

