Siste strofe med gjengen

Denne artikkelen sto på trykk i =Oslo i  2008.

Det har ikke alltid vært trist å være Madrugada. Da de fikk tyske goth-fans, holdt de på å le seg ihjel.

Undertegnede prøver å bli med i Madrugada, men er ikke høy nok.

Undertegnede prøver å bli med i Madrugada, men er ikke høy nok.

– Vi har ikke noe problem med å snakke om Robert, men vi vil snakke om musikken også.

Sivert Høyem har snakket mye de siste ukene. Vi har hørt om sterkt låtmateriale, et mer organisk album enn finslipte The Deep End fra 2005, som gjorde Madrugada til Norges største band. Da de dro på innspilling til New York i fjor, hadde Sivert vært en snartur innom solokarrieren sin. Gitarist Robert Burås hadde nettopp gitt ut album nummer to med sitt andre band My Midnight Creeps.

– Det var spesielt å være tilbake med den gamle gjengen, forteller Sivert. – Vi har lært hverandre å kjenne så godt. Det er mye vi ikke trenger å forklare hverandre. Ingen spiller gitar som Robert og bass som Frode. Jeg hadde savnet det.

Frode Jacobsen bekrefter at innspillingen av det nye albumet var spesiell.

– Som band har vi aldri hatt det så kult i studio som de dagene i mai. Robert var veldig stolt av resultatet. Han gikk gjennom et brudd som ikke var enkelt for ham, og skrev en sang om det.

Sangen ”Our Time Won’t Live That Long” avslutter det nye albumet, og synges av Robert selv. 12. juli i fjor ble han funnet død i sin leilighet med gitaren i hånda, 32 år gammel.

– Sangen er jævlig sterk kost, men det er fint at ting betyr noe. Vi kommer aldri til å prøve å erstatte Robert, men vi fortsetter å drive med musikk, sier Frode.

– Vi har ikke lyst til å være de folka som legger ned Madrugada, i hvert fall ikke akkurat nå. Det skal ikke være nitrist når det er et nytt rockealbum, mener Sivert. Frode mener det sprudler skikkelig av albumet i forhold til mye annet de har laget.

For fansen er Madrugadas musikk blodig alvor. Det fikk et psykiatrisk sykehus i Athen merke i 2005. En sinnsforvirret greker tok tre sykepleiere som gisler. Kravet for å slippe dem fri, var at han fikk Madrugadas livealbum.

– Han kunne jo bare ringt oss, sier Sivert. – Jeg hadde gjerne gått i studio og spilt inn et par ekstra låter så han slapp å ta gisler.

– Er grekerne lei av sol og sommer, siden de er så glade i Madrugada?

– Ting som funker i Hellas er gjerne litt mollstemt, med dynamisk skyv og energi. Men det var jævlig overraskende at vi gjorde det bra der allerede med den første skiva. Grekerne er et drømmepublikum. De gir alt og tatoverer på seg platecovere, sier Frode.

Likevel var det i Berlin Madrugada fant sitt første drømmepublikum. Tidligere hadde de spilt mye for norske studenter i helgene.

– Det var bare å glemme å spille rolige låter når flatfylla regjerte. Alt ble overdøvet. I Berlin opplevde vi for første gang at folk kom for å høre musikken. Det var peise stille. Helt magisk, sier Frode.

Madrugada var aldri i tvil om at de ville bli store. De hadde ”grusomt god selvtillit” da de startet i Nord-Norge på 1990-tallet.

– Det gjorde ikke noe at vi ikke eide nåla i veggen, at vi ikke hadde noe sted å bo og at det var krise hele tida. Vi spiste Snickers til middag og brydde oss ikke, det kom jo til å gå så jævlig bra, forteller Frode.

– Hadde vi både hatt dårlig selvtillit og Snickers til middag, hadde det ikke vært så bra, mener Sivert.

Bandets første album ble utgitt i 14 land. På forhånd hadde de turnert Norge opp og ned.

– Vi var vel ikke det kuleste bandet i Nord-Norge. Der gikk det mest i blues og trubadurer, sier Sivert. Frode husker at turneen etter første album var utsolgt alle steder bortsett fra på hjemstedet hans, Stokkmarknes.

– Det slår aldri feil, sier Sivert. – Jeg solgte ut to Rockefeller med soloskiva. På hjemplassen min kom det 300.

– I 2006 kom det faktisk 1800 på hjemplassen min, sier Frode.

Utgangspunktet for Madrugadas musikk var 80-tallets støyrock, blandet med The Jesus and Mary Chain. Senere ble de opptatt av rockens røtter; country, blues og folkemusikk.

– Alle røttene henger jo sammen på et vis. Vi forsto mer av låtskriving da vi ble opptatt av røttene. På den nye plata har vi med steelgitaristen til Bob Dylan, forteller Sivert.

Da Madrugada flyttet til Oslo, var det slett ikke av kjærlighet til byen.

– I 2001 var det ikke så trivelig. Det tar en stund å finne seg til rette. Nå er vi glade for at tjueåra er over. Vi hadde så helvetes mye å bevise. Det blir bare stress og kjipt fordi du er stressa og kjip selv. Det er ikke lenger viktig for oss å slenge drit om andre musikere, og det er uinteressant hva de synes om oss, sier Sivert. Han er blitt glad i Oslo og studioet her i Maridalsveien, som de har jobbet hardt for. Digre instrumentbord skimtes i mørket innenfor den blodrøde tapeten og potteplantene.

– Oslo er hjembyen vår nå. Det var ikke 10 000 nordlendinger som så oss på avslutningen av Øyafestivalen i fjor.

Sivert hevder at Madrugada aldri hart vært en del av noen scene eller miljø. Frode mener de kom inn i gothmiljøet i Tyskland med sitt andre album, The Nightly Disease.

– Vi kom faen meg ikke inn i gothmijøet. Vi holdt på å flire oss ihjel av dem, sier Sitvert. Begge begynner å le.

– Hvis du trodde at gothmiljøet var nitrist i utgangspunktet, skulle du sett hvordan tyskerne tolker det. Vi spilte på festival midt på dagen i strålende solskinn. Så står 7000 svartkledte og miserable tyskere der, sier Frode. Han visste ingenting om den nye fanskaren, og hadde på seg shorts og blå t-skjorte før konserten.

– Jeg har aldri følt meg så utilpass som da jeg kom inn i cateringhallen. Folk var hvitmalte i ansiktet, og det lå en kjetting mellom skinka og hvitosten.

Sivert påpeker at tyskerne er veldig glade i subkulturene sine.

– Vi var absolutt ikke en del av den gothgreia, men noe ved oss apellerte til dem. Det er ett eller annet ved Madrugada som folk blir veldig glade i.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Portrettintervju

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s