Guds morsomste barn

Artikkelen sto på trykk i Samfunnsviter’n i 2004.

Den snilleste i Team Antonsen har et prostituert forhold til jobben. Om han skulle hatt et annet yrke, ville han vært foreleser på Blindern og lurt seg unna.

baardt

I anledning kyllingsaken fra TV2 Nyhetene kjøpte vi med en liten kylling til Bård.

Noen takler de rare gangene i NRK-huset bedre enn andre. Bård vrenger seg rundt hjørnene mens han prøver å gjengjelde komplimentene fra absolutt alle som går forbi.

– Kul CD, sier han i farten. Bak neste hjørne betror han oss at han bare hører på kollegaens CD i bilen. I heisen diskuterer vi hvordan man skiller de falske lovordene fra de ekte. Absolutt alle har noe de skulle ha sagt om vår manns prestasjoner de siste månedene. Ifølge 758 000 TV-seere var Team Antonsen Norgeshistoriens nest morsomste TV-program, etter Borettslaget. For første gang traff Bård og Harald absolutt alle deler av befolkningen, med hjelp fra Atle og Kristoffers voldelige griseri.

– Stemmer det at Harald er den smarteste, Atle den tjukkeste, Kristoffer den kjekkeste og du den snilleste?

– Alt det stemmer, ja. Atle og Kristoffer er dessuten veldig bråkete. Hos Atle ligger det i familien. Når sønnene hans får brus, begynner de å slåss.

Bård som en av sønnene til utenrikskorrespondent Håkon Børde.

Før jul var gangene i NRK fulle av pepperkakebokser. Det var visstnok da Atle fikk i seg pepperkaker at han fikk alle idéene om brøling og velting til Team Antonsen. Når Bård og Harald får idéer går det roligere for seg. Ekstra Joker Nord lå lenge i en bunke på Bårds skrivebord.

– Det gikk vel et par-tre programmer før jeg så gjennom gamle bunker. På en lapp sto det: Hvordan er egentlig reglene i Joker?

Selv har Bård aldri spilt verken Ekstra eller Joker.

– Når man ikke er opptatt av pengespill er de litt vriene å forstå. Jeg var innmari i tvil om det bare var jeg som syntes det var rart. Jeg skjønner logikken med opp og ned, men hoppsann, der kom joker’n.

Etter å ha skrevet mer på lappen sin tenkte Bård: Hva om det blir enda vanskeligere? Dermed var skjebnen avgjort for Krøvel Velle Voll fra Velle i Volle. Snart skulle han spille bort både huset og nyrene sine i Ekstra Joker Nord, spillet med transvestittall, Samejoker og bøtte over toer’n.

– Folk skjønte det med en gang. Men det var ikke et poeng å tulle med Nord-Norge. Det var bare en rekvisitt for å skape et univers.

Hver gang noen minner om at Bård er kristen, får han mail fra KFUM og Indremisjonen.

– Da Ole Kristian Furuset slo igjennom var det en sensasjon. Det var dobbeltsider med ham og Bibelen hele tiden. Han kjører ski og er kristen, liksom. Men nå har det spredt seg mer utover. Folk tror litt på både det ene og det andre. Da slipper jeg billigere unna i pressen i det minste.

– Hva synes Gud om vitsene dine?

– En kar som skoggerler av en flott undertekst passer liksom ikke inn i mitt gudsbilde. Gud er kanskje ikke så konkret.

Da hele Team Antonsen kledte seg ut som prostituerte, var Bård den mest populære blant kundene. Han gjør hva som helst hvis det blir bra på TV.

– Programmet har alltid vært sjefen. Det er en god leveregel, for da slipper jeg å tenke at jeg ikke vil. Jeg kan hate det når jeg står der og er redd, men mye er morsomt nettopp fordi det er flaut. Hvis jeg syntes alt var gøy å gjøre, ville noe av magien blitt borte.

– Så du har et profesjonelt forhold til det?

– Jeg har aldri sagt nei til noe fordi jeg selv ikke tør eller orker. Jeg har et prostituert forhold til det.

Bård ser på humor som et fag. Han bruker mye tid på å analysere hvordan man får noe til å fungere.

– TV gir mange utfordringer på en gang. Det er mye forarbeid og etterarbeid. Vi river oss i håret og lærer.

– Du og Harald har alltid en varm undertone i det dere gjør?

– Vi har ofte mer enn en idé med ting. Formen er en idé, parodien er en annen idé og bak ligger en tredje idé.

– Team Antonsen var ganske rett fram, men jeg tror folk liker ting med mer tankevirksomhet bak også.

Bård er glad for at NRK lar ham gjøre hva han vil.

– Her får vi god tid til å sitte og skrive, vi kan jobbe jevnt og trutt. Bernander er den eneste som snakker litt om målgrupper. I TV2 jobber folk ofte i produksjonsselskaper. Når de ikke jobber for TV2 går de bare rundt og svirrer.

Bård mener humor er omtrent som idrett. Det krever kontinuerlig trening.

– Hvis du først har noen idéer er det lett å finne på nye. Det er en god sirkel. Tar du et års pause, er det vanskelig å komme inn i den rette hjernevirksomheten igjen.

– Ser du humor i alt?

– Ja.

På ungdomsskolen prøvde Bård å være morsom, men først på gymnaset ble han morsom. Senere er han blitt bedt om å være toastmaster i førti bryllup. Han sa ja til 28 av dem.

– Jeg har alltid vært i en gjeng som har sett mye humorfilmer og laget sketsjer. Privat var jeg nok morsommere før, da det var min arena. Nå har folk lært at jeg sikkert vil ha fri når jeg ikke er på TV.

– Ligger det en samfunnskritikk i noen av vitsene deres?

– Ja, det gjør jo det. Komikere er ofte redde for å si hva de mener, men vi bruker ting vi er opptatt av.

Bård og Atle har havnet på ungdomsfest i en norsk film, og møter Lena fra Døden på Oslo S.

Blant sine egne programmer er Bård spesielt fornøyd med et par episoder av Ut i vår hage. I hvert fall faglig.

– Det var litt vanskelig å få til, en vrien form. Jeg synes også Alvestad-brødrene i Lille Lørdag var morsomme. Harald og jeg har omtrent lik smak som de som synes vi er morsomme. Smaken min er ikke særlig smal. Jeg liker Simpsons og Seinfeld. Og KLM da jeg var liten.

– Har du noen norsk favoritt nå?

– Jeg synes Espen Eckbo er veldig flink. Han har blinket seg ut ved å gjøre mye forskjellig. Robert Stolteberg er også flink.

NRK-brødrene Alvestad presenterer reportasjen Borgerlig versus sakralkirkelig konfirmasjon.

Da Rolv Wesenlund kritiserte «den nye humoren» for noen år siden, ga Bård seg selv et løfte.

– Jeg har tatovert inn på hele ryggen at jeg aldri skal kritisere de unge når jeg blir gammel. Aldri skrive en erindringsbok. Det er fort gjort å havne i den fella. Men Wesenlund er en institusjon, så han har rett til å mene litt.

Når Bård blir gammel vil han bruke strategien til Madonna.

– Jeg vil samarbeide med mange og lære av dem istedenfor bare å lære bort til andre. Åpenhet må være leveregelen. Men det er vanskelig å være morsom lenge.

– Hva synes foreldrene dine om det du gjør på TV?

– Hvis det kommer menstruasjon i ansiktet eller noe annet de ikke får sove av, sier jeg at det er mye bra på tekst-TV i kveld. Fra side 100 til side 150. Så ser de på det isteden. De er ganske lettlurte.

Foreldrene til Harald har vært med i flere sketsjer, men moren til Bård måtte nøye seg med en stand-in.

– En gang ba vi hverandre om unnskyldning i Åpen Post. Harald ba om unnskyldning for å ha spilt av telefonsvareren min på TV. Det var en skuespiller, men det var liksom mora mi: «Hei det er mamma her, du er kjempeflink Bård, nå har jeg og pappa akkurat ligget sammen, men nå må jeg bæsje så jeg må legge på». Hadde MMI rykka inn dagen etter hadde sikkert 22% trodd det var mora mi og 31% vært usikre.

Da Samfunnsviter’n intervjuet Harald for tre år siden, var han kritisk til den norske offentligheten. Bård har også noe han skulle ha sagt om media.

– Varsellampene lyser hvis det er Valentines Day og jeg blir spurt om å være med i en enquete om hvordan jeg traff kona mi. Først ser jeg for meg en koselig liten greie bak i avisa, dette synes sikkert kona er koselig. Men det ble førstesiden, gitt.

Selv om Bård aldri snakker med Se & Hør, trykker bladet ofte intervjuer med ham.

– De klipper sammen herfra og derfra. Det er en vond smørje. Du kan ikke velge budskap i forhold til mediet, for alt er den samme offentligheten. Hvis jeg sier noe til Vårt Land med litt brodd i, havner det på forsida av VG.

I januar 2002 tok Bård hevn på offentligheten. Han fant på idéen klokka to og hentet kyllingdrakten klokka fem. Etter litt research fant han ut at Torbjørn Jagland ikke var alvorlig syk. Så ble han en ekte culture jammer.

– TV2 skrøt av at de var først på Rikshospitalet. Det provoserte meg, men jeg ante ikke at det skulle bli så mye bråk av kyllingstuntet.

– Du burde vært med i Adbusters?

– Ja, det burde jeg, men sånne ting er gøyere hvis du er ukjent. Det skal veldig mye til at pressen ikke blir sint. Selv VGs hyggelige lørdagskryssord fikk en annen tone etter at jeg kuppet TV2-nyhetene. Når de hadde bilde av meg før, pleide løsningssetningen å være «Morer tusener på TV.» Plutselig en helg satt faren min og løste kryssord og skrev: Har…. dummet… seg… ut… til…. skam…. for… Norge.

Bård har aldri jobbet så mye som det siste året.

– Hver gang vi sier ja til et prosjekt er det bare å begynne å grue seg for hvor mye jobb det blir. Jeg kunne tenkt meg å være ferdig klokka tre, for jeg har så mye å gjøre i fritiden.

– Fisking?

– Ja, for eksempel.

Hvis Bård skulle hatt et annet yrke, ville han vært foreleser på Blindern.

– På universitetet kan du sikkert lure deg ut når sjøørreten kommer og du har parkering rett ved siden av. Jobben er litt interessant, du har litt kontakt med unge folk og du kan lure deg unna. Det er tre viktige ting. Jeg ville helst hatt et fag hvor det ikke skjedde så mye nytt.

Det nærmeste Bård har kommet Blindern foreløpig, er studentbarnehagen. Kona hans har studert siden han traff henne for sju år siden.

– I Ski var jeg i et miljø hvor det ikke var snakk om Blindern. Selv har jeg ingen utdannelse.

– Planlegger dere en ny serie?

– Vi har medarbeidersamtale i morgen og jeg aner ikke hva jeg skal si at jeg har lyst til. Men vi skal jo ha Team Antonsen-show i Spektrum i mai.

Til tross for tittelen, One Night Only, måtte teamet sette opp en ekstraforestilling. I showet blir det gjensyn med blant annet Ekstra Joker Nord. Men det kan da ikke skje noe verre nå som Krøvel er fratatt innvollene?

– Vi sporet litt av, det ble bare verre og verre. Men vi lager en episode der sønnen til Krøvel ringer inn. Jeg har såvidt begynt med skrivinga. For øvrig trodde vi at omsetningen hos Joker skulle gå rett ned etter dette, men den har økt med 20%.

– Platebutikkene melder også om økt etterspørsel etter Lynni Treekrems Mexico-sang?

– Ja, men der var det vel mye å gå på.

Bård koser med den lille kyllingen vi har kjøpt til ham. Det går så hardt for seg at den mister foten ned i lunsjen hans. Så ber han om unnskyldning for at han ikke kunne møte oss i februar. Han var litt opptatt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Portrettintervju

Legg igjen en kommentar

