R U ready 2 mimre?

capellaunlimited1990-tallet var tiåret som ga oss gangsta’ rap, boyband og eurodance. Nå er det på tide å mimre om det.

Den mest karakteristiske lyden av 90-tallet var kanskje eurodance – en pen dame som prøvde å synge og en pen mann som prøvde å rappe. Siden de ikke kunne lage musikk, samarbeidet de med en nerd som skydde MTV. Tekstene besto for det meste av U’er og 2-tall. Med sangtitler som R U OK (2 Unlimited) og U got 2 know (Capella) kom de SMS-språket i forkjøpet.

Nederland hadde sin storhetstid på hitlistene og rytmeboksen gikk i spinn.


Image i høysetet

Det skulle ikke mye til for å få et salgbart image på 1990-tallet. Aqua-Lene ble raskt den allestedsnærværende Barbie-Lene. Svenske Dr Bombay føk inn på listene ved å smøre seg inn med brunkrem og synge med tjukk L. Men hit’en «Calcutta (taxi, taxi, taxi)» vek ikke en milimeter østover fra euro-dance. Britiske Gabrielle tok enda lettere på imaget sitt, og klistret en sjørøverlapp over det ene øyet før hun nådde førsteplassen i England med «Dreams» sommeren 1993.

Spice Girls fikk hvert sitt image utdelt da de ble håndplukket til å bli superstjerner. Sporty, Posh, Ginger, Baby og Scary Spice var fem «helt vanlige jenter» som «ikke var pene» og «la stor vekt på vennskap». Slagordet «Girl Power» innebar stort sett å gå med så korte skjørt at de lignet truser uten bunn.

De krydret opp livet ditt, og hev seg på tall-i-tittel bølgen med tredjesingelen 2 become 1.


Landeplager og boyband

90-tallet bød på de verste landeplagene i pop-historien. I 1992 ble en Whitney Houston-fan anmeldt av naboen for å ha spilt «I will always love you» døgnet rundt i fjorten dager. I 1996 lyktes noen middelaldrende spanjoler litt for godt med sin gamle drøm om suksess, og «Macarena» ble 90-tallets svar på fugledansen. Et annet uunngåelig 90-tallsfenomen var boyband. New Kids on the Block satte standarden, og ungdomsblader undret seg stadig over hvem som var kjekkest av Jordan og Joey. Boyzone og Backstreet Boys slo hverandre ihjel på hitlistene, mens East 17 hadde så høye toppluer at de nærmest ble sett på som hip-hop artister. I begynnelsen var boyband mest kjent for å forsvinne sporløst etter et par år, men så kom Robbie Williams. Etter å ha hoppet opp og ned i Take That fikk han en solokarriere uten sidestykke.

Søtprat på samlebånd: Jentene gikk berserk, men på slutten av 90-tallet begynte også boybandstjerner å stå fram som homofile.


Norske pophåp

I Norge var 90-tallet preget av det ene pophåpet etter det andre. Da «Friends» med Stella Getz ble vist opptil flere ganger på MTV, så nordmenn lyset i enden av pop-tunnelen. Som vanlig ble vi målbunnet før vi fikk sagt «Take on me». Da jenteduoen Diva ble lansert med stort budsjett i England, ropte norske aviser høyere enn noensinne at A-HA måtte passe seg. Det til tross for at Divas eneste suksess var A-ha-coveren «The sun always shines on TV». Lanseringen ble en brak-fiasko. Stort bedre gikk det ikke med Sissel Kyrkjebø, som under hele 90-tallet snart skulle bli superstjerne i USA. Men da hun nynnet seg gjennom Titanic-filmen trodde alle hun var Celine Dion, og da hun var gudinne bak hodet til Warren G trodde alle hun var russisk.

Gangsta’ rapperen Warren G og Sissel Kyrkjebø sto for 90-tallets mest uventede samarbeid, i hip-hop versjonen av Alexander Borodins opera Prince Igor.


Sjokk og krig

90-tallets store musikksjokk var Kurt Cobains selvmord. Nirvana-vokalisten fikk fans til å gå med ulljakke og nesten like fett hår som ham selv. Den største hiten, «Smells like teen spirit,» vant alltid MTVs Top 100 Videos Of All Time. Snart ble suksessen for mye for vår mann. Men som død ble Kurt helligere enn noensinne, og flere fans valgte å ta livet av seg. En annen begivenhet som fikk mye oppmerksomhet var «krigen» mellom Blur og Oasis i 1996. De to gruppene ble utnevnt til frelsere av all slags musikk i britisk presse, kanskje fordi medlemmene hadde samme hår som Beatles. Liam Gallager i Oasis var alle hotellroms skrekk, og likte ellers å sloss med sin bror Noel i samme gruppe. Blur kom litt i skyggen av Oasis inntil vokalisten fikk kjærlighetssorg og laget et album om det i 1999.


Koselige gangstere

Mot slutten av 90-tallet ble rap det mest innbringende man kunne drive med i musikkbransjen. Coolios «Gangstas’ paradise» ble tidenes bestselgende single i Norge. Eminem skilte seg fra andre rappere ved å se ut som et medlem av Hitler jugend. Isteden for å prøve å bli svart prøvde han å bli dobbelt så rampete som de andre, men han lyktes bare med å få stygge ord til å høres søte ut. Den mest sosiale rapperen var Warren G, som knapt åpnet munnen uten selskap fra Nate Dogg, Dr Dre eller lignende. I 1998 ble han kanskje litt lei av den gamle gjengen, for da valgte han Sissel Kyrkjebø – til PR-apparatets fortvilelse. «Prince igor» fikk knapt adgang til amerikanske medier, men ble en hit i Europa.

Wyclef Jean hadde alt fra starten et koselig image, og ble Norgesvenn etter besøk hos Fredrik Skavlan og en konsert på Quart-festivalen som han prøvde å forlenge med seks timer. Da en journalist spurte om han røkte marihuana, ga Wyclef det koselige svaret «Bor fisken i vannet?» Wyclef hadde også svært koselige venner, og sammen med Lauryn Hill og Pras solgte han 15 millioner av «The Score» i 1996. Med sine koserytmer ble Wyclef og Fugees en bokstavelig talt myk overgang til den andre siden av 2000-tallet, da R n’ B ble veien til stjernehimmelen. Har ikke ørene falt av oss, mimrer vi om det i 2014.

90-TALLETS BESTSELGENDE SINGLER (mill. i parentes)
Cradle in the Wind 1997 – Elton John (37)
I Will Always Love you – Whitney Houston (12)
Macarena – Los Del Rio (11)
Time To Say Goodbye – Sarah Brightman (11)
My Heart Will Go On – Celine Dion (10)
Believe – Cher (10)
Black or White – Michael Jackson (9)
Smells Like Teen Spirit – Nirvana (8)
Livin’ La Vida Loca – Ricky Martin (8)
(Everythin I do) I do It For You – Bryan Adams (8)
Bailamos – Enrique Inglesias (7)
I Believe I Can Fly – R. Kelly (7)
…Baby One More Time – Britney Spears (6)
Together Again  – Janet Jackson (6)
Vouge – Madonna (6)
Wannabe – Spice Girls (6)
The Boy Is Mine – Brandy & Monica (6)
How Do I Live – Lee Ann Rimes (6)
All I Want for Christmas – Mariah Carey (6)

90-TALLETS BESTSELGENDE ALBUM
The Bodyguard – Whitney Houston/div. (42)
Milennium – Backstreet Boys (40)
Come On Over – Shania Twain (39)
Jagged Little Pill – Alanis Morisette (33)
Dangerous – Michael Jackson (32)
Music Box – Mariah Carey (32)
Falling Into You – Celine Dion (32)
Let’s Talk About Love – Celine Dion (31)
Titanic soundtrack – James Horner (30)
Backstreet’s Back – Backstreet Boys (28)
Abba Gold greatest hits – Abba (26)
Nevermind – Nirvana (26)
Cracked Rear View – Hootie & The Blowfish (26)
…Baby One More Time – Britney Spears (25)
Daydream – Mariah Carey (25)
Supernatural – Santana (25)
Happy Nation/The Sign – Ace of Base (23)
Spice – Spice Girls (23)
The Immaculate Collection – Madonna (22)
Metallica – Metallica (22)


Bye & Rønning oppsummerer 90-tallet.

Snap! var blant de mer sofistikerte eurodancerne, og laget den første rap-baserte sangen som toppet singellista i England – The Power fra 1990.

Sverige var en happy nation da Ace of Base avløste Roxette på all verdens hitlister i 1993.

Bel Canto var et norsk pophåp med belgisk platekontrakt. Her med Didn’t you know it fra 1996.

Tenåringen Lene Marlin solgte 1,8 millioner av albumet Playing My Game fra 1999, og 3 millioner singler. Siden har ikke verden vært fullt så åpen for Tromsøjenta.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under 90-tallet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s